Main menu:

Лобіювання детального плану території лівобережного масиву загрожує конституційним правам та свободам киян

 

27.03.2016

Наша міська влада вкотре продемонструвала, що слова міського голови Віталія Кличка при прийнятті рішень радитися з громадськістю є пустим звуком і нічого не варті. Про це з гіркотою довелося вкотре переконатися ще й особисто на засіданні постійної комісії Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування 22 березня 2016 року, де я був присутній як один з представників громадськості лівобережного масиву при розгляді одного з питань цього засідання.

25 жовтня минулого року відбулися вибори до Київради нового скликання  і наші розробники продовжили свою роботу з міськими депутатами щодо лобіювання свого детального планування частини території (ДПТ) Лівобережного масиву в межах просп. Возз’єднання, залізниці, просп. Броварський, Русанівського каналу у Дніпровському районі м. Києва із загальною площею 116,5 га. На жаль, система роботи розробників залишається старою – пробити ДПТ за будь-яких обставин і на катастрофічні наслідки здійснення цього плану не звертати уваги. Головний постулат – ми зробили проект розгортання чергових об’єктів будівництва за кошти інвесторів, а за усі необхідні для цього інфраструктурі складові відповідатиме влада. А влада свою чергу … збирає пайові внески цих інвесторів до міського бюджету і там вони розчиняються у морі видатків, де відшукати кошти для передбачених ДПТ міських масштабних проектів вже стає неможливим. Виходить замкнуте коло, а страждають кияни від такої співпраці бізнесу та влади, яка дуже чомусь має корупційний відтінок.

Тому нагадаю узагальнені зауваження до цього ДПТ.

Масова забудова території Лівобережного масиву м. Києва новими житловими будинками з орієнтовною чисельністю до 9 тисяч мешканців призведе до надзвичайно критичного зростання навантаження на існуючи інженерні мережі і збільшення відповідно кількості аварійних ситуацій, внаслідок чого суттєво буде погіршено надання мешканцям нашого мікрорайону якісних житлово-комунальних послуг. Територія колишньої промзони мала свою систему інженерних мереж і була розрахована на відповідні параметри їх використання. Проектною документацією не передбачається реконструкція або будівництво нових комунальних мереж і таке навантаження на них може мати непередбачувані негативні техногенні наслідки. Чи може хтось після цього дати гарантії, що у нас не повториться другий Алчевськ ? Думаю ніхто і мене це шокує.

Така забудова призведе до значного зростання інтенсивності руху автомобілів та перевантаження Лівобережного транспортного вузлу, внаслідок чого може відбутися взагалі повне зупинення транспортного сполучення на цій частині лівобережного масиву. За останніми даними головного архітектора проекту  Плешкановської А.М. на 5000 автомобілів збільшиться авторух фактично по одній з головних автомагістралей масиву по вул. Євгена Сверстюка (колишньої Марини Роскової). Не важко передбачити, що стане транспортна розв’язка біля станції метро «Лівобережна», заблокується в’їзд – виїзд на Броварський проспект та міст – метро у часи пік, а рух громадського транспорту буде припинено. Не зможе також і міст ім. Патона забезпечити рух транспорту і фактично усіх очікує транспортний колапс і у цьому місці. Існуюча станція метро Святошинсько-Броварської лінії вже зараз працює в перевантаженому режимі і може просто не витримати шалений, збільшений у кілька разів пасажиропотік.

Посилання на швидкісний трамвай «Троєщина – Осокорки» прості смішні, оскільки все рівно пасажиропотік накладатиметься на нашу станцію і він буде ще більше збільшений. Ця транспортна артерія дійсно передбачена діючим Генеральним планом на 2020 рік, але увесь час на її реалізацію не вистачало бюджетних коштів і, що цікаво, не планується й далі це робити. Можна сказати, що ця ініціатива більше мертва, аніж жива. Та це не зупиняє наш славетний трикутник: Департамент містобудування та архітектури КМДА, розробників та забудовників у плануванні цієї території. При цьому ані розробники, ані столичний Департамент не надають громадськості лівобережного масиву відповідної інформації про цю міфічну транспортну лінію, що ще більше загострює це питання і викликає нашу стурбованість.

Багатьох активістів здивувала під час засідання 22 березня поточного року презентація представниками Київського інвестиційного агентства «КІА» проекту будівництва цієї станції Київського метрополітену (із реконструкцією транспортного вузла), який ніколи не виносився цим агентством на громадський розгляд і по суті був у таємничий для неї спосіб підготовлений. Більше того, потенційний проект реконструкції станцій метро «Лівобережна» був представлений на 26-а міжнародній виставці MIPIM, яка була проведена з 10 по 13 березня 2015 року в Каннах. Зрозуміло, що цей інвестиційний проект з самого свого початку ніколи не узгоджувався з нашим ДПТ і такий рівень взаємодії департаменту транспортної інфраструктури з іншим департаментом містобудування та архітектури не може не бентежити громадськість лівобережного масиву. А хвилюватися буде про що, адже станція метра буде надбудовуватися та прибудовуватися згідно з представленими на засіданні слайдами. Територія входу до станції та виходу з неї буде збільшена і наскільки вона підійде до ринку, невідомо. А наші розробники у свою чергу таких моментів навіть не прораховували, що нас починає бентежити. Фактично на цьому місці ми маємо перехрещення інвестпроекту та ДПТ, а міську владу це просто не турбує.

Відповідне зросте рівень екологічного забруднення цієї території, через різке збільшення викидів вихлопного газу від такої кількості автомобілів і це відіб’ється на погіршенні здоров’я його мешканців, що є очевидною навіть для простого киянина. А ще є проблема стану очисних споруд (ОС) після початку реалізації цього клятого проекту. За інформацією одного з громадських експертів на території ДПТ мають бути обов’язково передбачені такі споруди з відповідними санітарно-захисними нормами (СЗЗ). В СЗЗ не може бути житлових будинків, дошкільних та шкільних закладів, офісно-торгових центрів тощо. СЗЗ ОС в обов’язковому порядку включаються до схеми проектних обмежень в ДПТ, а цього ми не бачимо взагалі у нашому випадку і порушене питання залишається відкритим. А воно стає актуальним ще й тому, що дощова каналізація виведена на скидання неочищених стоків безпосередньо в Русанівський канал та на частину території Дніпра. З розгортанням нового житлового будівництва відбудеться знову ж таки збільшення навантаження на цю систему каналізації і яким воно може бути, невідомо. Це неприпустима ситуація і у ДПТ має бути включений розділ з очищення цих стоків.

Відповіді на питання екологічних наслідків ДПТ для киян від розробників отримати неможливо через відсутність відповідного тому, бо вони посилаються на скасування раніше обов’язкової екологічної експертизи. Але нас не турбує скасування вказаної експертизи і ми наполягаємо на проведення такого аналізу, дослідження (врешті-решт назвіть як хочете) для сформування своєї думки з цього важливого для нашого подальшого життя питання.

Проект ДПТ не передбачає створення належної соціальної, освітньої та медичної інфраструктури, що призведе до перенавантаження вже існуючих і розташованих поруч, зокрема на Русанівці, відповідних закладів. В цій частині в проекті пророблені відповідні пропозиції, але і вони не є бездоганними та переконливими для нас.

Проектом передбачається будівництво дитячих садків. Але наскільки ці цифри відповідатимуть дійсності, наші розробники не можуть сказати. А про вирішення медичної проблеми взагалі не зрозуміло, чи є на це відповідні розрахунки. У освітній сфері планується перенести ліцей № 208 через дорогу на місце шкільного стадіону, а на місці існуючого закладу зробити все це й же стадіон. Повний ідіотизм полягає у тому, що перед школою вже побудована висотка і існуючої території навпроти вже буде замало для функціонування нової будівлі цього ліцею. А про ще одну деталь на засіданні постійної комісії відмітив один депутат з її складу – на новому місці школярам не вистачатиме .. необхідного природного освітлення, тобто порушуватимуться норми інсоляції, і для її вирішення запропонував віддати ліцею частину території колишньої промзони. І ще цікаво, голова постійної комісії Міщенко  О.Г. на це не звернув увагу, бо мабуть йому наплювати на дітей. Існуючий ліцей дійсно потребує нового будівництва, але на його місці робити стадіон є безглуздям з кількох причин – дітям знову треба буде переходити дорогу і він за своїми розмірами може лише претендувати на статус розширеного спортивного майданчика.

Нормальний відпочинок та дозвілля також стають проблематичними, адже банально не буде вистачати необхідних для цього зелених зон. Відстоювання парку або скверу           ім. Бикова та зеленої зони біля будинку по вул. Флоренції, 1/11 недостатньо і треба принципово переглядати ДПТ і в цій частині.

Одним із проголошених пріоритетів містобудівної діяльності у м. Києві є подолання існуючого дисбалансу між розміщенням населення та кількістю місць праці на Лівому та Правому частинах столичної території і дефіциту робочих місць саме на Лівому березі. Ми знову бачимо продовження політики побудови чергових спальних районів на місці промзон, мешканці яких знову працюватимуть на правому березі столиці. А про можливі негативні транспортні наслідки я вже писав вище на початку статті. Посилання розробника проекту на можливе працевлаштування аж 200-250 осіб при будівництві чергового супермаркету «Новус» як велике досягнення, не витримують критики. На мою думку, ці території мають в першу чергу використовуватися для будівництва громадських будинків, торгово-офісних центрів, багатоповерхових паркінгів, навіть якихось об’єктів малого та середнього бізнесу, але цього вперто не бачать посадовці та керівництво міста. На жаль, прийняття зазначеного ДПТ не вирішує цієї критичної проблеми, а лише збільшує її гостроту для нинішнього та наступних поколінь киян.

Неупереджений  аналіз наданої документації ДПТ, доступних матеріалів щодо його змісту та процедури проходження свідчить про наявність системних порушень вимог законодавства, актів Київради, діючого Генплану, будівельних норм тощо при його розробці, погодженні та винесенні на розгляд Київради. Неодноразові спроби проштовхування проекту на затвердження депутатами Київради минулого та цього скликання свідчять про продовження практики непрозорості у діяльності відповідних органів, нехтування інтересами мешканців нашого мікрорайону. Міська влада начебто змінилася, а бандитизм  з боку забудовників зріс і владою нічого не робиться на захист прав киян на гідне середовище свого проживання, довкілля, відпочинок, дозвілля, отримання належних житлово-комунальних, соціальних, освітніх та медичних послуг, які цинічно порушуються останніми фактично під прикриттям демократичної влади. У цілому ми маємо порушення 8 норм Конституції України: ст. 3, ст. 13 (третя частина), статті 21 та 22, стаття 49 (перше речення третьої частини), ст. 50, ст. 53 (третя частина) та ст. 68. Це немало і наша влада мала на це звертати увагу, але чомусь постійно бачимо все навпаки.

Ми маємо повне свавілля у розгляді цього плану, коли на розгляд постійної комісії Київради був винесений трошки змінений її первинний варіант. А що казати про інші ДПТ, про що з роздратуванням відмітив голова: 48 проектів знаходяться у стані розробки і 28 перебувають у черзі на опрацювання. Я хапаюся за голову, бо там мабуть таке ж саме і міською владою по суті надана дорога до руйнації міста. Як це відповідає політиці залучення інвестицій і вимогам сучасного розвитку столиці на європейських засадах, не можу второпати.

Голова постійної комісії  Київради Міщенко О.Г. відверто проігнорував дотримання процедури і без наявності належних документів продавив з голосу включення нашого питання до розгляду її депутатами на самому початку її засідання. Воно розпочалося о 13.30, а сам новий ДПТ з пояснювальною запискою принесли … аж у 16.45. Розгляд питання був тривалим та бурхливим. Обговорення розпочалося орієнтовно о 16.50, а остаточне рішення було прийняте у 18.23. Після гарячих дискусій, як мені здалося зрозуміти, до чергового варіанту ДПТ мають бути включені парк або сквер ім. Бикова, підземні переходи для пішоходів, зелена зона біля житлового будинку по вул. Флоренції, 1/11, інвестиційний проект КІА. реалізовано потреби мешканців з обмеженими можливостями. Залишаються ринок біля метро «Лівобережна», розташований поруч з ним житловий 5-поверховий будинок по вул. Чернігівська, 38/7 та 2 гаражно-будівельні кооперативи «Русанівський – 1» і «Русанівський – 2». Надано доручення розробникам доопрацювати цей ДПТ, потім передати під підпис мажоритарному депутату Київради Олегу Петровцю і група має розглянути його у місячний термін. Лише після цього цей документ буде винесено на розгляд Київради у сесійному режимі. Як це буде записано остаточно у протоколі засідання, побачимо пізніше на її сайті.

Маємо такі результати голосування: 14 за і 3 утрималися (Олег Петровець та 2 депутати від фракції Свободи).

Засідання постійної комісії Київради справило гнітюче враження через відверте продавлення її головою Міщенком О.Г. незаконного ДПТ лівобережного масиву і поведінку більшості присутніх депутатів цієї комісії. А слова одного з представників громадськості Андрія Ювченка про те, що депутати нестимуть за свої незаконні дії політичну відповідальність, не дійшли до свідомості багатьох з них і, навіть більше, викликали роздратування ведучого на той момент засідання (сидів неподалік від нього і бачив його реакцію).

Далі гратися, на мою думку, у запропоновану останнім часом постійну пооб’єктну зміну позицій ДПТ не має сенсу, бо трикутником проводиться свідома політика втягування нас у прийняття цього плану руйнації лівобережного масиву і всього лівобережжя. З цим ми не можемо погодитися і перед ініціативною групою знову постає все те ж гамлетівське питання: бути чи не бути. Відповідь у нас має залишатися такою, яка була на початку наших дій – не бути руйнівному ДПТ. Нам відступати нікуди і ми у свою чергу маємо йти до кінця. Бо нам жити у цьому середовищі і у нас просто немає іншого виходу.

Про подальший розвиток ситуації з розгляду незаконного ДПТ лівобережного масиву буду інформувати на сайті.

 

Олександр Чунаєв,

член ініціативної групи з розгляду ДПТ лівобережного масиву,
головний редактор веб-сайту ОСН «Комітет мікрорайону «Русанівка»