Проект у сфері Громадських бюджетів Києва за 2016 та 2017 роки завершено
7.12.2018
Київська міська організація Всеукраїнської громадської організації «Асоціація сприяння самоорганізації населення» (далі – КМО ВГО «АССН») протягом 2018 року здійснило проект № 51848 «Використання інструментів місцевої демократії для розвитку комунікації у столичній територіальній громаді» і у його рамках було проведено комплексне дослідження такого важливого інструменту розвитку міської демократії як впровадження Громадських бюджетів Києва за 2016 та 2017 роки. Предметом дослідження були механізми формування параметрів бюджету, доступність для усіх цільових груп механізмів подачі та підтримки проектів, форми забезпечення комунікації влади та громади від етапу формування параметрів бюджету до етапу звітування за реалізовані проекти.
Проект розпочався 03 січня 2018 року і завершився у день проведення підсумкової перс-конференції за підсумками його проведення 30 листопада поточного року. Тобто, проект був здійснений протягом 11 місяців цього року і став, на наше переконання, ще одним досягненням розвитку столичного громадянського суспільства у сфері запровадження Громадських бюджетів Києва.
Такий проект здійснений вперше і зрозуміло не обійшлося без складнощів, які виникли при отриманні публічної інформації та проведенні відповідних інтерв’ю.
Основою цього проекту стало проведення дослідження, яким зокрема передбачалося проведення 12 інтерв’ю (3 – з авторами підтриманих проектів, 3 – з відповідальними особами за виконання проектів, 3 – з авторами проектів, які не були підтримані, проте набрали значну кількість голосів, 3 – з учасниками громадської бюджетної комісії).
У рамках його виконання було зроблено 19 запитів до Київської міської державної адміністрації (КМДА) на отримання публічної інформації і отримано в цілому 40 відповідей в електронній формі: 30 відповідей від структурних підрозділів КМДА, 8 відповідей від районних в місті Києві державних адміністрацій та 2 відповіді від Секретаріату Київради.
Нами також були отримані 4 відповіді – від КМДА (департамент міського благоустрою), Київради (заступник міського голови – секретар Київської міської ради і керуючий справами її Секретаріату) та Оболонської РДА – у письмовій формі.
Отримані відповіді за ступені виконання наших запитів можна кваліфікувати за такими критеріями: на 4 запити (№ 8, № 17, № 18, № 19) надана повна та достатня інформація, на 2 запити надана задовільна інформація (№№ 1 та 16), на 5 запитів (№ 6, № 9, № 12, № 13 та №14) надана часткова інформація і з 7 запитів (№ 2, № 3, № 4, № 5, №7, № 10, № 11 та № 15) не надана або відсутня інформація.
Ми вимушені констатувати, що міська влада виявилася неготовою до надання вичерпних відповідей у цій сфері функціонування Громадських бюджетів Києва.
За результатами опрацювання отриманих відповідей та відповідних рішень Київради було підготовлено 15 аналітичних матеріалів.
На цей час маємо такі результати впровадження ГБ – 1 та ГБ – 2.
У другій половині 2016 року розпочалася підготовка першого пілотного проекту бюджету участі. Перше електронне голосування за громадський бюджет (бюджет участі) було проведено протягом 27 грудня 2016 року – 29 січня 2017 року і у ньому змогли взяти участь усі бажаючі громадяни, які проживають або працюють у Києві. До голосування було допущено 321 проект або 65% від поданих. Протягом січня 2017 року сайт проектів відвідало понад 200 тис. киян. Минулого року за проекти ГБ-2017 проголосувало 50 813 киян, віддавши понад 112 тисяч голосів.
У першому ГБ переможцями були визнані 62 громадські проекти (48 великих до 2 млн. грн. та 14 малих до 400 тис. грн.) на загальну суму 50 млн. грн. Щонайменше 48 з них вже реалізовані, а здійснення інших гальмується з різних причин – одним командам не вистачає грошей через неправильні розрахунки, в інших зриваються тендери або затягується погодження документації.
Проведення першого ГБ призвело до зростання активності киян і це стало повною несподіванкою для міської влади, яка в цій ситуації підтримала таку їх масову ініціативу. На проведення другого ГБ було заплановано виділити з міського бюджету 100 млн. грн. Але враховуючи значне зростання участі киян у його проведенні. Київрада пішла назустріч такому громадському руху і своїм рішенням від 21 грудня 2017 року збільшила суму на ГБ – 2 ще на 50 млн. грн.
Загалом на Громадський бюджет Києва за 2017 рік було подано 809 проектів на суму понад 1000 млрд. грн. До голосування було допущено 564 громадські ініціативи. З цих громадських проектів було відхилено 245 проектів, з яких 141 не підтримали кияни під час 30-ти денного етапу збору підписів підтримки. Інші 104 – не пройшли експертизи/доопрацювання спільно з департаментами КМДА та райдержадміністрацій міста. Таким чином, більше двох третин проектів було все ж таки допущено до голосування.
Загалом за проекти другого ГБ проголосували 131 449 киян і за громадські проекти було віддано понад 444 тисячі голосів. Як бачимо, у порівнянні з ГБ – 1 кількість киян, які взяли участь у голосуванні збільшилася майже у 2,6 рази, а загальна кількість відданих голосів – до 4 разів.
Найбільшу підтримку киян серед великих проектів отримали «Мережа хабів. Сучасний освітній простір гімназії 107 «Введенська» (4264 голоси), «Підземний музей на Поштовій площі» (3705 голосів), «Оновлене гематологічне відділення – збереже життя тяжкохворим» (3617 голосів). Серед малих проектів перші місця у рейтингу посіли «Русанівка – зелений острів» (1852 голоси), «Голосіїв майбутнього» (1641 голос) та «Ганок для гімназії 34 «Либідь» (1525 голосів).
Серед них – найбільша кількість проектів визнана у категорії освіти (58, що складає 41%), спорту (31, або 22%), культури і туризму (10, або 7%).
Переможцями ГБ – 2 в межах передбаченого міським бюджетом коштів стали 42 великих та 51 малий проекти. Після збільшення фінансування за рішення Київради від 21 грудня 2017 року додатковими переможцями були визнані 20 великих та 28 малих громадських проектів. Таким чином, за результатами голосування у рамках Громадського бюджету-2018 переможцями були визнані 141 проект на суму 149171200 грн., з яких 79 малих на суму 29632625 грн. і 62 великих на суму119538575 грн.
Реалізація проектів ГБ – 2 виявила недоліки у роботі виконавчої влади в особах КМДА та райдержадміністрацій з реалізації громадських проектів, які потребують подальшого вдосконалення. Остаточна кількість реалізованих проектів стане відомою лише за результатами їх виконання протягом 2018 року.
Протягом дії проекту здійснювався моніторинг соціальних мереж та безпосередньо групи Громадський бюджет Києва: СПІЛЬНО і веб-сайту Київської міської ради. Загальний обсяг його найбільш важливих результатів склав 45 сторінок.
За результатами проведення зазначеного дослідження зроблені такі висновки.
- Запровадження Громадських бюджетів Києва викликало велику зацікавленість киян у розвитку своїх територій проживання і тому такий інструмент міської демократії має й далі підтримуватися нашою владою.
- Цей інструмент столичної демократії слід закріпити у новій редакції Статуту територіальної громади міста Києва як один з важливих інструментів міської демократії і участі киян у розвитку сфер та територій свого проживання.
- Проект виявив проблеми здійснення комунікації влади з киянами у їх реалізації. На термін проведення дослідження діяло Положення про громадський бюджет міста Києва, затверджене рішенням Київської міської ради від 22 грудня 2016 року. Аналіз Положення виявив у 4-х з 17 його розділів (4, 6, 13 та 16) 10 правових норм зазначеної комунікації, які через їх декларативність не спрацювали належним чином.
Після завершення проекту № 51848 нами буде продовжена діяльність у нормотворчій сфері. За результатом розгляду отриманих результатів до головного документу – Положення про громадський бюджет міста Києва (в новій редакції за рішенням Київради від 17 квітня 2018 року) будуть підготовлені пропозиції щодо покращення комунікації влади з киянами при підготовці наступних Громадських бюджетів Києва. Пропозиції КМО ВГО «АССН» будуть передані до Київради в установленому порядку і лобіюватимуться через депутата Київради Гуманенка В.Л. для наступного опрацювання можливого проекту рішення Київради.
Проект був здійснений за сприяння Програмної ініціативи «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження».
Олександр Чунаєв,
заступник голови правління КМО ВГО «АССН»,
заступник керівника та заступник голови Робочої групи проекту № 51848