Main menu:

Чому рішення Київради від 23 березня 2023 року не поширюється на діючи ОСН при проведенні ними конференцій жителів за місцем свого проживання

 

29.11.2023

Мій запит на публічну інформацію від 05 листопада 2023 року стосовно отримання рішення Київради про внесення змін до рішення Київради «Про органи самоорганізації населення у місті Києві» від 23 березня 2023 року було зареєстроване в Секретаріаті Київської міської ради 06 листопада поточного року за № 08/718 і на його виконання я отримав листом у форматі паперової копії електронного документа 07 листопада поточного року № 225-СК-3799 копію рішення Київської міської ради від 23.03.2023 № 8281/6302 «Про органи самоорганізації населення у місті Києві».

Цим рішенням міських депутатів попереднє рішення Київради від 26.09.2002 № 10/170 «Про органи самоорганізації населення у місті Києві» викладено у новій редакції, яким запроваджені нові правові норми створення та діяльності органів самоорганізації населення у місті. Цей документ з усіма змінами і доповненням, внесеними її 5-ю рішеннями від 28 грудня 2006 року № 538/595, від 17 липня 2008 року № 12/12, від 15 грудня 2022 року № 5899/5940, від 23 березня 2023 року № 6261/6302, від 13 липня 2023 року N 6900/6941, розміщено на вебсайті Київської міської ради.

Саме рішення врешті-решт вийшло відносно невеликим усього з 7 пунктів, але основна текстова частина викладена у 2-х додатках до нього, які і викликають численні запитання до них. З додатком 1 до рішення затверджені 4-і додатки до Порядку ініціювання, надання дозволу на створення та створення органу самоорганізації населення в місті Києві. З додатком 2 до рішення затверджені вже 6 додатків до Порядку організації та проведення зборів (конференції) щодо ініціювання створення та діяльності органів самоорганізації населення у місті Києві.

Аналіз цих додатків засвідчує нову схему створення ОСН та проведення зборів (конференцій) жителів за місцем свого проживання у межах їх територій своєї діяльності.

Згідно з нею з’являється ініціативна група у складі не менше 3-х жителів, які на законних підставах проживають на території і її межах ініціюється створення ОСН. Вони проводять так звані вибори нижнього рівня для обрання уповноважених представників для участі у відповідних зборах (конференціях) з питань ініціювання його створення. У додатку 1 рішення Київради не надано норм, як саме проводяться ці вибори і фактично ця процедура віддана на відкуп цим ініціативним групам.

У статті 6 додатку 2 рішення виписані норми представництва жителів, які обираються зборами нижнього рівня для участі у конференції відповідно до кількості жителів відповідної території у певних співвідношеннях. А для цього члени ініціативної групи мають отримати інформацію про кількість таких жителів для ініціювання його створення, але це питання у рішенні не врегульоване. У додатку 6 до Порядку 2 рішення наданий зразок протоколу зборів нижнього рівня, які проводяться у разі як ініціювання створення, так і щорічного проведення зборів (конференцій) щодо діяльності відповідного ОСН. У додатку 1 до Порядку 1 рішення виписаний протокол зборів (конференцій) з питань створення ОСН (будинкового, вуличного, квартального комітету, комітету мікрорайону, району у місті Києві). Таке, до речі, розміщення зразків протоколів з ініціювання його створення у різних додатках 2-х порядків дивує.

Після отримання дозволу на його створення потрібно на виконання Закону України «Про органи самоорганізації населення» проводити конференцію жителів з обрання його кількісного та персонального складу. І тут знову маємо дивну ситуацію – у додатку 4 до Порядку 2 рішення виписаній протокол засідання лічильної комісії зборів (конференцій) щодо діяльності ОСН у місті Києві, а наведений у додатку 2 зразок протоколу зборів (конференцій) щодо його діяльності чомусь не містить процедури обрання складу ОСН. До кожного протоколу конференції тепер мають додаватися оригінали протоколів зборів нижнього рівня, що фактично робить проведення звітної конференції у 2 етапи і примушуватиме керівництво ОСН витрачпти додатковий час на організацію її проведення.

У пункті 1.6 частини 1 статті 1 додатку 2 до рішення Київради міститься ще одна новела у лапках : визначення ініціатора їх проведення – керівника органу самоорганізації населення, сам ОСН та ініціативна група. Як керівник органу самоорганізації населення може бути таким ініціатором з порядку 2 рішення не зрозуміло.

Тепер можна стверджувати, що за такими новаціями міськими депутатами запроваджена нова схема її створення. За цим рішенням жителями створюються у кілька етапів відповідні ОСН і вони на своїх зборах (конференціях) розглядають питання їх діяльності.

На відміну від «нового» підходу нашим базовим законом України передбачений принцип створення жителями за місцем свого проживання ОСН та проведення цими представницькими органами конференцій жителів за місцем свого проживання, на яких їх керівники інформували делегатів про свою діяльність в установленому законодавством порядку. Стало звичним затвердження на них планів роботи ОСН на наступний рік після звітного періоду і обговорення за пропозиціями делегатів актуальних питань місцевого значення з прийняттям ними відповідного рішення.

Доводиться констатувати два суттєвих порушення ними законодавства про органи самоорганізації населення.

По-перше, затверджена міськими депутатами схема створення та проведення зборів (конференцій) банально не передбачена базовим законом України у нашій сфері діяльності. Адже ним регламентується виключно загальні засади ініціювання групою жителів у складі ініціативної групи та отримання дозволу на створення ОСН (статті 8 та 9 закону України). У інших його статтях визначається правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення. Ці норми діють увесь цей час і не зрозуміло навіщо її було ламати та фактично перетворювати створення киянами відповідних ОСН у занадто складний та набагато триваліший за часом процес.

По-друге, застосована у ньому термінологія не відповідає нормам Закону України «Про органи самоорганізації населення».

По-третє, надання паспортних даних при проведенні конференцій жителів порушує не менш важливий для усіх громадян країни Закон України «Про захист персональних даних».

Таким чином, можна вважати зазначене рішення Київради взагалі таким, що було прийнято з порушення законодавства України про органи самоорганізації населення в цілому.

Міські депутати так захопилися так званим реформуванням сфери самоорганізації населення, що не чомусь не помітили діючі у місті ОСН і наскільки їх новації стосуються проведеннями ними щорічних звітних конференцій щодо результатів своєї діяльності. У зв’язку з цим хочу звернути увагу діючих ОСН про те, що ми діємо на підставі Конституції України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про органи самоорганізації населення», прийнятих раніше рішень Київради про надання дозволів на наше створення та розпоряджень Київської міської державної адміністрації про затвердження Положень про органи самоорганізації населення і самих цих Положень.

Тому зазначене рішення Київради не стосуються проведення ними звітних конференцій жителів за місцем свого проживання у межах території діяльності ОСН. Ми маємо проводити ці конференції саме на підставі наведених вище актів законодавства і відповідно норми зазначеного рішення Київради на них не поширюються.

Я навів підстави такого непоширення на діючі ОСН цього рішення Київради і пропоную їм використовувати зазначену аргументацію при проведенні своїх конференцій жителів.

Олександр Чунаєв,
головний редактор вебсайту ОСН «КМ «Русанівка»