Незаконні накази Київмістобудування КМДА: проблема та дії ОСН «КМ «Русанівка» в 2024 році в продовження дій протягом 2021 -2022 років
24.08.2024
Ця проблема вже існує кілька років і ми вирішили знову повернутися до її розгляду. Мова йде про затвердження у 2020 році незаконних наказів Департаментом містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації (Київмістобудування КМДА) про забудову частини території Парку відпочинку Русанівській набережній під гостьові (відкриту та підземну) автостоянки від 26.02.2020 № 219 та від 05.05.2020 № 432 стосовно містобудівних умов та обмежень (МУО) для проектування цього будівництва.
Протягом минулих років це питання висвітлювалося на нашому вебсайті, але виникла потреба нагадати користувачам всемережжя про ці накази Київмістобудування КМДА, історію дій ОСН «КМ «Русанівка» з протидії їх здійснення виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) протягом 2021 – 2022 роках та нещодавні дії в поточному році.
І. Про накази протягом 2020 року Киїімістобудування КМДА щодо проектування будівництва автостоянок на території Русанівській набережній
За ініціативою власника ресторану «Смородина в парку», якій знадиться в межах території Русанівської набережної, Вагіфа Абдуллаєва були прийняті Київмістобудуванням КМДА відповідні накази про забудову цієї території під гостьові (відкриту та підземну) автостоянки від 26.02.2020 № 219 та від 05.05.2020 № 432 містобудівних умов та обмежень (МУО) щодо проектування цього будівництва.
Наказом Київмістобудування КМДА від 26.02.2020 № 219 були затверджені перші МУО, Згідно з ними передбачалася реконструкція цієї будівлі … під заклад громадського харчування, який як ресторан «Смородина в парку» був незаконно побудований на місці колишньої громадської вбиральні і діє з 2011 року. У ньому не передбачалося зміна висоти будівлі цього ресторану (розділ «Містобудівні умови та обмеження», пункт 1). Цим наказом передбачалося лише вільні зони для під’їзду автомобілів швидкої медичної допомоги, пожежної, рятувальної. аварійно-відновлювальної техніки (пункт 5 цього розділу). Здійснити в цій частині МУО неможливо через відсутність такої території для під’їзду зазначеної спеціальної техніки і фактично за цим наказом відбулася легалізація незаконно побудованої споруди, оскільки з часу своєї побудови вона не мала офіційного статусу.
Після їх затвердження ТОВ «Ісіда» подала до Київмістобудування КМДА заяву без дати та номеру вихідної документації про затвердження чомусь вдруге містобудівних умов та обмежень. До заяви додані 5 додатків: копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру і топографо-геодезичного плану М 1:2000, інвестиційні наміри замовника та план БТІ.
Зазначені наміри замовника є частиною містобудівного розрахунку, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об’єкта будівництва (ст. 29, частина 3, абзац сьомий Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»). Норма цього закону України про подання цього розрахунку замовником діяла до 01 січня 2019 року і додавання цих намірів вже було не потрібно. Мабуть товариством цим розрахунком викладено саме плани забудови прилеглої до будівлі ресторану частини території Русанівської набережної і у плані БТІ – обґрунтування та схема зростання поверховості існуючої будівлі під час майбутнього будівництва, з якими ми не можемо ознайомитися.
Зазначена заява замовника з цими додатками була незаконно зареєстрована департаментом містобудування та архітектури КМДА 21.04.2020 і через 2 тижні неправомірно затверджені нові МУО наказом від 05.05.2020 № 432.
У другому наказі від 05 травня 2020 року на відміну від першого наказу від 26 лютого того року заплановано реконструкцію цієї будівлі з надбудовою, підвищення її поверховості до 16 м. і більше згідно з проектною документацією її замовника, створення вільної заїзду автомобілів спеціальної техніки, будівництво надземних та підземних паркінгів (за можливості гідрогеологічних умов) та облаштування гостьових стоянок для зберігання транспортних засобів. Тобто згідно з наказом від 05.05.2020 незаконно затверджено як реконструкцію самої будівлі ресторану «Смородина», так і включення частини території Парку відпочинку до цієї реконструкції.
Поки що ОСН «КМ «Русанівка» не володіє інформацією про їх скасування, що нас бентежить.
ІІ. Про чисельні порушення чинного законодавства при прийнятті Київмістобудуванням зазначених наказів
З часу побудови мікрорайону протягом 1961 – 1974 років Русанівська набережна є зеленою зоною загального користування та рекреаційною зоною за чинною містобудівною документацією і відповідно до норм природоохоронного законодавства. Русанівська набережна з 17 травня 2002 року увійшла до території зони охоронюваного ландшафту. Відповідно до планувальних обмежень (еколого-містобудівного прогнозу) містобудівного кадастру Києва на ній розміщені ландшафтні об’єкти. З 19 липня 2005 року територія набережної загальною площею 17.74 га включена до території Парку відпочинку на Русанівській набережній і з 03 лютого 2010 року до території цього об’єкту культурної спадщини – пам’ятки ландшафту та історії місцевого значення та частини території зазначеного історичного ареалу. Натомість незаконно побудований та розміщений у Парку відпочинку на Русанівській набережній ресторан «Смородина» (вул. Русанівська набережна, 7) не є об’єктом рекреаційного призначення і виконує виключно функції закладу громадського харчування.
Згідно з Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівні умови та обмеження містять комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об’єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією (ст. 1, частина 1, пункт 8 цього закону України).
МУО є однією з 3-х основних складових вихідних даних для зазначеного проектування та будівництва (ст. 29, частина 1, пункт 1 цього закону України).
МУО зокрема мають містити:
«3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;
8) планувальні обмеження (охоронні зони пам’яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, …») (пункт 3 та 8 частини 5 ст. 29 цього закону України).
При затверджені цими наказами Київмістобудування КМДА містобудівних умов та обмежень його посадовцями не було враховано призначення земельної ділянки та її відповідність містобудівній документації на місцевому рівні і планувальні обмеження.
Поданням керівником ТОВ «Ісіда» заяви без дати та номеру з додатками до Київмістобудування КМДА у квітні 2020 року, неправомірним розглядом Київмістобудуванням КМДА цієї заяви з вхідною реєстрацією від 21.04.2020 і затвердженням у підсумку містобудівних умов та обмежень наказами департаменту містобудування та архітектури КМДА від 26.02.2020 № 219 та від 05.05.2020 № 432 за підписами заступника його директора Юрія Тація порушені зазначені вище норми Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
ТОВ «Ісіді» та Київмістобудування КМДА порушили ще 12 інших актів законодавства – Конституцію України (ст. 19, частина друга; ст. 144, частина перша), Земельний Кодекс України (глава 9, статті 50-52), Закони України «Про охорону навколишнього природного середовища» (ст. 63, частини а та б), «Про благоустрій населених пунктів» (ст. 13, частина 1, пункт 1 абзаци а та б; ст. 21, частина 1, пункт 2), «Про охорону культурної спадщини» (ст. 6, частина 1, абзаци 6), 9) та 14; ст. 32, частина 4), «Про основи містобудування (статті 7, 8, 13 та 14), 2 накази Міністерства культури та туризму України (від 03.02.2010 та від 16.06.2011 за № 58/0/0/16-10), чинний Генеральний план міста Києва, чинну Програму комплексного розвитку зеленої зони м. Києва до 2010 року та концепцію формування зелених насаджень в центральній частині міста (рішення Київради № 806/3381 від 19.07.2005 із змінами, додаток до рішення, пункт 2, підпункт 2.1 «Території загального користування», таблиця 2, Дніпровський район, Парк відпочинку, рядок № 14), розпорядження КМДА від 17.05.2002 №979 (підпункт 3.4.6 пункту 3.4 «Зона охоронюваного ландшафту» розділу 3 «Зони регулювання забудови» додатку 1 до нього) і від 25.12.2007 № 1714 (підпункт 3.4.6 пункту 3.4 в новій редакції).
ІІІ. Дії ОСН «КМ «Русанівка» з скасування цих наказів Київмістобудування КМДА
ОСН «КМ «Русанівка» як представницький орган частини складу русанівців не міг залишитися осторонь цієї проблеми і вжив протягом 2021 -2022 років відповідні дії згідно зі своїми повноваженнями.
Ми з метою захисту Русанівської набережної від майбутнього незаконного будівництва протягом серпня – жовтня 2021 року направили 9 листів до міської влади з ініціативою скасування цих незаконних МУО і протягом жовтня – листопада того ж року отримали 10 відповідей від 4-х постійних комісій Київради ІХ скликання та 4-х структурних підрозділів КМДА.
Нас підтримали з них 2-і постійні комісії Київради ІХ скликання: з питань дотримання законності, правопорядку та зв’язків з правоохоронними органами і з питань регламенту, депутатської етики та запобіганню корупції, які на виконання доручення очільника Київради від 08.10.2021 № 08/24508 звернулися до ДІАМ України із запитами від 18.11.2021 № 08/291-545 та від 19.11.2021 № 08/295-65 відповідно.
На їх запити до них та до нас надійшла відповідь ДІАМ України за підписом її голови Семена Кривоноса на 4-х стор. від 31.01.2022 №1636/03/13-22 і ця відповідь стала вже 11-ю за рахунком від 4-х постійних комісій Київради та 4-х структурних підрозділів КМДА в продовження наших дій з ініціювання скасування цих незаконних наказів.
Відповідь містить формально проміжну інформацію, але вона вже підтвердила правомірність наших тверджень щодо незаконності цих МУО.
Згідно з викладеною у відповіді інформацією в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва станом на 06 грудня 2021 року відсутні відомості щодо реєстрації документів на право виконання будівельних робіт стосовно так званої реконструкції нежитлової споруди – ресторану «Смородина». На цей час ми не володіємо інформацією з цього питання.
Цієї відповіддю визнано, що земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:63:012:0034 згідно з чинним Генеральним планом міста Києва входить до зони пам’ятки ландшафту, історії (історичний ландшафт київських гір і долини р. Дніпро), набережної як рекреаційної зони, а також зони охоронюваного ландшафту, а отже за вашим твердженням використання вказаної території охороняється та регламентується законом.
На той час у ДІАМ проводилася документальна перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності при видачі містобудівних умов та обмежень і за результатами перевірки нас повинні були проінформувати додатково.
Які результати цієї перевірки ми не знаємо, бо через існуючий воєнний стан ми так і не отримали відповідний висновок ДІАМ України.
Тому ОСН «КМ «Русанівка» був вимушений повторно звернутися в серпні 2024 року до голови Державної інспекції архітектури та містобудування України з низкою прохань:
– надати відомості щодо реєстрації чи не реєстрації документів на право виконання будівельних робіт стосовно так званої реконструкції нежитлової споруди – ресторану «Смородина в парку» у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва станом;
– як була тоді проведена ДІАМ України перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності при видачі містобудівних умов та обмежень зазначеним власником;
– направити нам результати цієї перевірки, якщо вона була проведена (лист від 16.08.2024 № 17).
Тепер ми очікуємо відповідь ДІАМ України стосовно цього і тоді визначимося з нашими подальшими діями для недопущення знищення частини території Русанівської набережної пі зазначені автостоянки в майбутньому.
ІV. Мої дії як експерта Громадської ради при Дніпровській райдержадміністрації з скасування цих наказів Київмістобудування КМДА
10 липня 2024 року я як експерт ГР порушив зазначене питання на засіданні Громадської ради за участи народної депутатки України Забуранної Л. В. і воно увійшло до прийнятих на ньому рішень.
Пізніше на його виконання я особисто підготував основу звернення Громадської ради до народного депутата України Забуранної Л. В. воно було підтримано по суті головою Громадської ради Павленком А. М.
Ним було підготовлено звернення Громадської ради до зазначеної парламентарки від 05 серпня 2024 року №178ГР і на зустрічі з її помічницями в громадській приймальні народного депутата України 07 серпня 2024 року воно було передано їм для вжиття нею відповідних дій. Народна депутатка України Забуранна Л. В. діяла оперативно і вже 19 серпня поточного року направила своє звернення до владної інституції. Куди само і яке воно за змістом, ознайомимося трохи пізніше.
Тепер очікуємо її реакцію згідно з законодавством про відповідь народному депутату України і розраховуємо отримати повну інформацію з нашого питання.
Таким чином у вирішенні питання існування незаконних наказів Київмістобудування ми пішли як шляхом повторного звернення до голови ДІАМ України, так і використанням можливостей народної депутатки України Забуранної Л. В. Як розгортатимуться у подальшому події з вирішення порушеного питання органами влади, буду повідомляти користувачів всемережжя та членів групи Фейсбуку «Громадська платформа Русанівки».
Олександр Чунаєв,
секретар та головний редактор вебсайту ОСН «КМ «Русанівка»