Main menu:

У м. Макіївці Донецької області відбулося чергове навчання загальноукраїнської мережі ресурсних центрів для ОСНів

 

20.04.2014

Продовжує діяти загальноукраїнська мережа ресурсних центрів для ОСНів, яка дещо розширилася у своєму складі і включає на цей час 9 таких центрів. 11-12 квітня 2014 р. в м. Макіївка (Донецька обл.) відбулася чергова і перша у цьому році робоча зустріч представників цих ресурсних центрів – семінар «Використання форм місцевої демократії органами самоорганізації населення». Програма заходу була насиченою на різноманітне спілкування та обмін досвідом діяльності ОСНів м. Макіївка та міської Асоціації ОСНів. Я взяв участь у цьому заході на запрошення Всеукраїнської асоціації сприяння самоорганізації населення як директор ресурсного центру «Лівобережжя» її Київського міського осередку.

Візит розпочався з відвідування Макіївської міської ради, на якій з привітаннями виступили від керівництва міста заступник міського голови Полянський В.В. та керуючий справами міськвиконкому Фомін А.В. У свою чергу виступили голова Всеукраїнської асоціації сприяння самоорганізації населення Крупник А.С. та директор програми Міжнародного фонду «Відродження»  Орловський О.С.

Головною подією початку першого дня стало офіційне відкриття приміщення ресурсного центру для ОСНів міста Макіївки. Ця подія є вагомою у Донецькій області взагалі і символічною водночас. Адже формально вказаний центр став першим у регіоні, але це сталося не випадково.

У місті створено та діє на цей час рекордна для України кількість ОСНів – 2189, а з статусом юридичної особи набагато менше – лише 79. У сфері самоорганізації задіяні 10 тисяч активістів, які охоплюють 260 тисяч містян, що більше половини мешканців міста. Комітети самоорганізації населення (КСОНів) взяли на себе досить багато функцій і стали частиною міської влади.

У перший день ми об’їздили 4 КСОНи – мікрорайону «Сонячний», кварталу «Хімік», Другого мікрорайону міста Макіївки та селища Колосніково. Мене здивувало дещо дивні назви цих структур, які не зовсім відповідають вимогам Закону України «Про органи самоорганізації населення». На цих зустрічах обговорювалися різноманітні питання їх діяльності. Але зроблю наголос на питаннях житлово-комунального господарства та дотримання благоустрою на територіях цих структур.

Перший комітет (голова Білих Л.В.) утворений у 1999 році, складається з 15 осіб і охоплює до 11 тисяч громадян.

За її словами Комітет плідно працює з дільничними і разом з ними щоквартально складаються маршрути спільних рейдів, чого, наприклад, немає у столиці. Разом з ними булі закриті дві точки наркоманів.

Вони  уповноважені складати протоколи про адмінпорушення. Комітет задіяний у прийнятті поточних ремонтних робіт – разом з ЖЕКами, домовими комітетами та старшими будинків  беруть участь у підписанні Акту виконаних робіт. Старші будинків обираються на зборах мешканців житлових будинків і завдяки цьому представляють їх інтереси. Але при цьому маємо дещо дивний підхід – при оцінці цих робіт за технічні параметри відповідають фахівці житлово-експлуатаційних організацій, а представники громадськості лише засвідчують факт їх проведення і в межах своїх можливостей якість вказаних робіт. Наскільки дієвою може бути прийняття цих робіт за вказаним принципом, доводиться лише гадати, а представників КСОНів між тим така система задовольняє. А ось на запитання, яким місцевим актом законодавства регламентується така участь у прийняття зазначених робіт, відповідь мене вразила – «у нас так склалося, що перейшло у добру традицію».

Цікавим було ознайомлення з роботою КСОН кварталу «Хімік» (голова Карпова В.К.), який складається з 9 осіб.

В межах території його діяльності оплата послуг за споживання житлово-комунальних послуг в житловому будинку здійснюється за окремим тарифом, який приймається на загальних зборах його мешканців. Рівень сплати рахунку за ці послуги у них досить високий – 95%. Новація досить незвична навіть для столиці, а про правові підстави індивідуального будинкового принципу формування вказаних тарифів нас не проінформували.

Міськрадою затверджені Правила благоустрою та санітарної очистки і на їх виконання Комітетом у 2013 році було складено 117 протоколів про адмінпорушення у сфері благоустрою, 3 них не були підтримані. У місті застосована безпосередня схема залучення цих структур до виконання зазначеної Програми на підставі відповідної норми Кодексу України про адміністративні правопорушення та делегування їм необхідних повноважень у кінці 2011 року рішенням міськради. А у нас задіяна інша схема – члени Комітетів отримують право на складання вказаних протоколів відповідно до вимог закону України «Про благоустрій населених пунктів» та Положення про громадських інспекторів благоустрою міста Києва, затвердженого рішення Київради від 23.10.2013 N 246/9734.

На другий день семінару ми, зокрема, обговорювали витяги з Статуту територіальної громади міста Макіївка, затвердженого нещодавнім рішенням міськради від 28.11.2013 № 45/1 в частині питань таких форм місцевого самоврядування як ініціювання місцевих ініціатив та проведення громадських слухань. Обговорення відповідних статей зазначеного Статуту дозволило виявити як плюси, так і мінуси механізму функціонування цих форм самоврядування. Його результати потребують подальшого осмислення і можуть стати основою для напрацювання можливих пропозицій і до нашого Статуту.

Ми ознайомилися з цікавим і, безумовно, неоднозначним досвідом роботи зазначених органів самоорганізації населення у м. Макіївка. З ним можна погоджуватися чи ні, але я вдячний нашій Асоціації за можливість його вивчення.

Саме тільки у рамках таких поїздок отримуєш наживо інформацію про стан самоорганізації населення у відповідних населених пунктах України та діяльність наших колег з інших регіональних ресурсних центрів. За результатами цих поїздок починаєш відчувати не лише дію на місцях локальної та місцевої демократії, а й по великому рахунку через них дихання нашої країни.

 

Олександр Чунаєв, директор РЦ «Лівобережжя» КМО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення»,
головний редактор веб-сайту