Зауваження та пропозиції до проекту Закону України «Про місто Київ – столицю України» (реєстр. № 2143 – 3)
22.10.2019
Орган самоорганізації населення «Комітет мікрорайону «Русанівка» м. Києва (далі – ОСН «КМ «Русанівка») у робочому порядку розглянув проект Закону України «Про місто Київ – столицю України» (реєстр. № 2143 – 3) і викладає своє бачення щодо внесення до нього можливих правок.
У існуючій редакції цього законопроекту по суті викладена структура представницької та виконавчої гілок влад, яка у порівнянні з іншими українськими містами є значно ускладненою. Запропонована особливість моделі міського самоврядування не вирішує по суті питання життя киян і вона викликає заперечення про її впровадження зазначеним законопроектом.
ОСН «КМ «Русанівка» виступає за надання місту повноцінного самоврядування і приведення структури управління Києвом до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Тому ОСН «КМ «Русанівка» виступає за прийняття законодавчого акту саме про здійснення Києвом столичного статусу, здійснення якого накладає на міську інфраструктуру значне навантаження і суттєво впливає на життя киян.
За основу законопроекту про здійснення містом Києвом статусу столиці України пропонуємо узяти відповідні норми чинного закону України «Про столицю України – місто-герой Київ».
Пропонуємо законопроект викласти у такій редакції:
- Частину 2 статті 1 вилучити.
- Частину другу статті 2 доповнити абзацами 3 та 4 такого змісту:
«3) духовним, культурним, історичним, науковим та освітнім центром України;
4) місцем розташування дипломатичних представництв іноземних держав та міжнародних організацій в Україні.».
- Статтю 3 «Реалізація столичних функцій міста Києва» викласти у такій редакції:
«Стаття 3 «Реалізація столичних функцій міста Києва
- Столичний статус міста покладає на органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади додаткові обов’язки та гарантує цим органам надання з боку держави додаткових прав.
- Органи місцевого самоврядування і виконавчої влади у місті Києві забезпечують в межах своїх повноважень, визначених законами України, здійснення містом таких функцій:
1) створення належних умов для діяльності у місті Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, центральних органів державної влади, офіційних представництв іноземних держав і міжнародних організацій, установ і закладів науки, освіти, охорони здоров’я, культури і спорту, місцем розташування яких відповідно до законодавства визначено місто Київ;
2) вирішення питань щодо розміщення центральних органів, які утворюються Президентом України, Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України, а також дипломатичних представництв, консульств іноземних держав та представництв міжнародних організацій в Україні;
3) надання на договірних засадах комунальних, інженерних, соціально-культурних, транспортних, інформаційних та інших послуг державним органам, дипломатичним представництвам іноземних держав, представництвам міжнародних організацій, розміщеним у місті Києві;
4) взаємодія з Президентом України, Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України при розробленні та здійсненні ними заходів, програм та проектів, що зачіпають інтереси столиці;
5) здійснення заходів щодо збереження та відновлення пам’яток історії, культури, релігії, архітектури та містобудування, заповідних та природних зон і ландшафтів, що мають національне значення;
6) виконання інших функцій міста Києва, передбачених у законодавстві України, специфічних для функціонування Києва як столиці держави, в межах законодавства України.
- Рішення органів державної влади, які тягнуть додаткові витрати органів місцевого самоврядування і виконавчої влади у місті Києві на здійснення ними столичних функцій обов’язково супроводжуються передачею їм необхідних для цього матеріальних та фінансових ресурсів. Зазначені рішення виконуються цими органами в межах переданих їм матеріальних та фінансових ресурсів.».
Далі пропонуємо зазначеного законопроекту такі норми на виконання столичних функцій:
«Стаття 4. Додаткові повноваження Київської міської ради та її власного виконавчого органу, пов’язані зі здійсненням містом Києвом столичних функцій
У зв’язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та її власний виконавчий орган (Адміністрація міста Києва, виконавчий комітет або магістрат) кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право:
1) придбавати у власність жилі і нежилі приміщення, адміністративні, виробничі та інші об’єкти, що належать до інших форм власності, якщо вони необхідні для здійснення містом столичних функцій;
2) встановлювати порядок утримання та експлуатації об’єктів, розташованих у місті, та прилеглої до них території, правила благоустрою, торговельного, побутового, транспортного, житлово-комунального та іншого соціально-культурного обслуговування, визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів;
3) встановлювати умови і розміри компенсаційних виплат відповідних органів, організацій і громадян, що не входять до складу територіальної громади міста, на покриття витрат, пов’язаних з використанням міської інфраструктури;
4) здійснювати управління об’єктами державної власності, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, а також частками (акціями, паями) акціонерних товариств, розташованих у місті Києві, які передаються до сфери управління Київської міської державної адміністрації у встановленому порядку;
5) виступати гарантом вітчизняних та іноземних інвестицій і кредитів, що надаються підприємствам, майно яких перебуває в комунальній власності або передано до сфери управління Київської міської державної адміністрації;
6) здійснювати облік і контроль за використанням нежитлового фонду державними органами, підприємствами, установами та організаціями, які засновані на державній власності, розташованими у місті, брати участь у вирішенні питань оренди нежилих приміщень, що належать державним підприємствам, установам та організаціям, в порядку, визначеному Фондом державного майна України;
7) брати участь в укладанні міжнародних договорів, що стосуються міста;
8) затверджувати проекти будівництва об’єктів розрахунковою кошторисною вартістю понад 5 млн. гривень, реалізація яких на території міста Києва на замовлення міської адміністрації та районних виконавчих органів здійснюватиметься із залученням коштів державного та місцевих бюджетів;
9) припиняти право користування земельними ділянками та іншими природними ресурсами у випадках, передбачених чинним законодавством України;
10) приймати рішення про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок та знесення самовільно збудованих будівель та споруд без відшкодування витрат, здійснених за час незаконного користування;
11) встановлювати, за поданням відповідних центральних органів виконавчої влади, більш високі нормативи екологічної безпеки та плати за забруднення навколишнього природного середовища в місті, враховуючи підвищені вимоги до охорони довкілля столиці;
12) користуватися у встановленому порядку банками даних центральних органів, використовувати державні, в тому числі урядові, системи зв’язку і комунікації, якщо це необхідно для виконання столичних функцій;
13) визначати порядок організації та проведення недержавних масових громадських заходів політичного, релігійного, культурно-просвітницького, спортивного, видовищного та іншого характеру;
14) координувати діяльність підприємств усіх форм власності щодо енергопостачання споживачів з метою забезпечення надійного функціонування систем життєзабезпечення міста.
- Київська міська рада при виконанні столичних функцій обов’язково розглядає проведення у місті загальнодержавних та міжнародних заходів, програм та проектів і приймає у разі необхідності відповідні рішення, які обов’язкові для всіх юридичних та фізичних осіб незалежно від форми їх власності та підпорядкованості.
- Київській міській раді як представницькому органу територіальної громади міста Києва компенсуються відповідні витрати на здійснення цих функцій, а також завдана надзвичайними ситуаціями шкода з вини відповідних органів влади, господарюючих суб’єктів та громадян.».
Стаття 5. Додаткові повноваження Київського міського голови, пов’язані зі здійсненням містом Києвом столичних функцій
Крім повноважень, зазначених у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні», у зв’язку з забезпеченням здійснення містом Києвом столичних функцій Київський міський голова має такі додаткові повноваження:
1) бере участь у підготовці проектів законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, відповідних програм, що стосуються міста Києва;
2) бере участь у вирішенні питань щодо проведення у місті заходів загальнодержавного та міжнародного характеру;
3) бере участь у засіданнях Кабінету Міністрів України з правом дорадчого голосу при розгляді питань, що стосуються столиці України – міста Києва;
4) вносить на розгляд Президента України, Кабінету Міністрів України проекти відповідних нормативно-правових актів та інші пропозиції з питань, що стосуються міста Києва як столиці України;
5) бере участь у вирішенні питань щодо розміщення у місті Києві державних органів, представництв інших держав та міжнародних організацій, а також у протокольних заходах, що стосуються міста Києва;
6) вносить до відповідних органів виконавчої влади пропозиції щодо передачі до сфери управління Київської міської ради, передачі або продажу у комунальну власність територіальної громади міста Києва чи районів у місті Києві підприємств, організацій, установ, їх структурних підрозділів та інших об’єктів, що належать до державної або інших форм власності, а також часток (акцій, паїв), що належать державі в акціонерних товариствах, розташованих на території міста Києва, якщо вони мають важливе значення для забезпечення виконання містом Києвом столичних функцій;
7) дає згоду на призначення та звільнення керівників підприємств та міських органів виконавчої влади подвійного підпорядкування;
8) погоджує питання щодо створення, перепрофілювання або ліквідації підприємств та організацій загальнодержавного значення, розташованих на території міста Києва;
9) одержує інформацію щодо діяльності всіх підприємств, установ та організацій на території міста, незалежно від їх підпорядкування і форм власності, в частині, що стосується життєдіяльності міста Києва, та впливає на виконання містом Києвом столичних функцій.
Стаття 6. Забезпечення державою здійснення містом Києвом столичних функцій
Держава забезпечує здійснення містом Києвом столичних функцій шляхом:
1) виділення окремим рядком у Державному бюджеті України фінансування витрат на здійснення містом Києвом столичних функцій. Нецільове використання коштів, виділених на виконання містом столичних функцій, не допускається і контролюється Київською міською радою;
2) затвердження стабільних, не менш ніж на два роки, бюджетних показників взаємовідносин Державного бюджету України і бюджету міста Києва;
3) надання субвенцій, виділення необхідних ресурсів для виконання програм, проектів та на інші витрати, пов’язані зі здійсненням містом столичних функцій;
4) компенсації на підставі угод витрат, пов’язаних з використанням центральними органами державної влади, представництвами іноземних держав і міжнародних організацій та іншими органами, місцем розташування яких законодавством визначено столицю України, земельних ділянок, будівель, споруд, наданням комунальних послуг тощо;
5) передачі в комунальну власність територіальної громади міста Києва майна підприємств, установ, організацій та інших об’єктів державної власності, а також часток (акцій, паїв), що належать державі в акціонерних господарських товариствах, які розташовані у місті Києві;
6) надання державних гарантій на інвестиції, що залучаються на розвиток інфраструктури міста;
7) надання органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування урядових телекомунікацій та каналів зв’язку, необхідних для здійснення столичних функцій;
8) надання власного загальноміського ефірного телевізійного, а також загальноміського радіоканалу, каналу кабельного телебачення.
Стаття 7. Відповідальність органів місцевого самоврядування їх власних виконавчих органів та держави при здійсненні містом Києвом столичних функцій
- Органи і посадові особи місцевого самоврядування та виконавчої влади у місті Києва несуть відповідальність за наслідки своєї діяльності (бездіяльності) у здійсненні столичних функцій в порядку, встановленому законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами України.
- Держава і її посадові особи несуть відповідальність за наслідками своєї діяльності (бездіяльності) щодо гарантування нею здійснення містом Києвом столичних функцій у встановленому законодавством порядку.
Розділ II
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
- Цей Закон набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
- Положення цього Закону є підставою для їх включення до Статуту територіальної громади міста Києва.».
17.10.2019
Олександр Чунаєв, член ОСН «КМ «Русанівка»
за дорученням його керівника Андрія Нєстєркова
контактний телефон: 097-89-647-20
електронна пошта: alexchun@meta.ua