Main menu:

Про правові аспекти паління тютюнових виробів і зокрема кальянів

 

15.07.2021

Проблема паління кальянів дійсно загальноміська і у багатьох мікрорайонах кияни стикаються з цим, як наприклад у нас та на масиві Березняки на озері Тельбін. Тому для боротьбі з цим явищем дуже важливо чітко знати національне та міське законодавство, а ось до їх узгодження між собою і виникають відповідні запитання.

Про національне та міське законодавство

Національне законодавство представлено базовим тютюновим законом України та Кодексом України про адміністративні правопорушення. У зазначеному головному законі України зазначені 12 місць, у яких заборонено паління тютюнових виробів, зокрема кальянів. В іншому акті законодавства – Кодексі – впроваджена адміністративна відповідальність за куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради. Надаю витяг цієї норми Кодексу:

«Глава 14
АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ЩО ПОСЯГАЮТЬ НА ГРОМАДСЬКИЙ ПОРЯДОК І ГРОМАДСЬКУ БЕЗПЕКУ

Стаття 1751. Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях

Куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, –

тягне за собою попередження або накладення штрафу від трьох до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

{Абзац другий частини першої статті 175-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1512-VI від 11.06.2009}

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, –

тягне за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

{Абзац другий частини другої статті 175-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1512-VI від 11.06.2009}

{Кодекс доповнено статтею 175-1 згідно із Законом № 2899-IV від 22.09.2005; із змінами, внесеними згідно із Законом № 1512-VI від 11.06.2009}».

Таким чином, про що наголошую, зазначена відповідальність застосовується до порушників за паління тютюнових виробів виключно у заборонених місцях.

Разом з тим на мою думку спрацював принцип – міська демократія є своєрідною державою у державі. І Київрада прийняла 18.09.2008 рішення за № 246/246 «Про заходи щодо впорядкування тютюнокуріння в місті Києві» і запровадила у пунктах 1 та 2 нові правові формулювання, які суперечать зазначеним вище національним актам законодавства з цього питання. У чому суть – норми національного законодавства мають реалізовуватися у рішеннях Київради з їх буквальним дотриманням, а не за вільним їх трактуванням. У цих пунктах прийняті такі норми: вільні від тютюнокуріння місця з повною забороною вживання тютюнових виробів (п.1) та вільні від тютюнокуріння місця з частковою забороною їх вживання. У першому пункті зазначені 9, а у другому пункті – 5 таких місць, хоча за конкретним перерахунком їх набагато більше.

Також у пункті 1 цього рішення Київради допущені правові помилки в частині формулювання заборони паління у зонах відпочинку. Зони відпочинку та пляжі – це окремі території на балансі КП «Плесо», а парки на сквери – на балансі районних управлінь з утримання зелених насаджень комунального об’єднання «Київзеленбуд».

Про опрацювання змін до чинного рішення Київради

Принципове вирішення цієї проблеми потребує опрацювання проекту внесення змін до зазначеного рішення Київради для приведення його норм до вимог зазначеного закону Украйни та Кодексу України.

При доопрацюванні необхідно перейти на застосування термінології заборонених для паління тютюнових виробів місць перебування громадян і повністю виключити такі формулювання вільних від тютюнокуріння місць з повною та частковою забороною їх вживання, а більшість зазначених у них місць включити до єдиного переліку заборонених місць.

При його доопрацюванні доцільно використати термінологію Земельного Кодексу України і запровадити термін «рекреаційні зони», до яких належать парки, сквери, бульвари та інші місця з зеленими насадженнями.

Лише у такому разі можна буде викликати поліцію і вимагати від неї складання протоколів про адміністративні правопорушення, тобто розпочати притягати громадян до зазначеної відповідальності.

Зазначені пропозиції спрямовані на захист здоров’я киян і збереження природного стану повітря у місцях масового перебування громадян. Безумовно, це може не сподобатися прихильникам паління тютюнових виробів і відповідно тютюновим компаніям, але пріоритет має залишатися саме таким.

Олександр Чунаєв,
секретар та головний редактор вебсайту ОСН «КМ «Русанівка»