Main menu:

Про питання незаконного використання КП «Київський культурний кластер» будівлі колишнього кінотеатру «Краків»та прийняті рішення на засіданнях з Громадської ради при Дніпровській РДА та ОСН «КМ «Русанівка» у червні 2023 року

 

18.06.2023

05 травня 2023 року на фасаді будівлі колишнього кінотеатру «Краків» з’явився напис «Київський культурний кластер КРАКІВ». КП «Київський культурний кластер» («ККК») запровадив 23 травня поточного року у своїй адміністративній структурі посади адміністраторів кінотеатру «Краків» і вони розміщаються біля бокового входу будівлі з боку житлового будинку на Русанівській набережній, 10 у приміщенні «менеджмент». 26 травня поточного року одна з їх адміністраторів незаконно змінила існуючу до недавнього часу назву у мережі Фейсбуку групи з «ЄКЦ «Краків» Гостьова книга» на іншу назву «Русанівка» «Краків» Гостьова книга». 3-4 червня поточного року вперше після проведення ремонтних робіт відбулися культурні заходи і у серпні до Дня Незалежності України передбачається його відкриття міською владою. Поки що невідомо про інші культурні заходи у цій будівлі протягом цього часу.

Питання потребує ґрунтовного опрацювання відповідної правової бази.

Радянський період

Почнемо з радянського часу. Відповідно до вимог законодавства СРСР та УРСР діяли 2 форми власності – соціалістична та приватна. Комунальна власність була складовою соціалістичної власності і у сфері кінематографу діяли підприємства відповідних кінотеатрів. Кінотеатр «Краків» був побудований у 1968 році і з січня 1992 року став об’єктом міської комунальної власності, яке діяло за рахунок коштів міського бюджету.

Кінотеатр Краків після цього пройшов кілька реорганізації вже у незалежній Україні і останньою реорганізованою відповідно до вимог чинного законодавства стало у 2016 році. утворення комунального підприємства «Європейський культурний центр «Краків».

Примітка: раніше розміщений матеріал за цій період на Інтернер-портілі Дніпровської РДА 13 червня 2023 року уточнений за останніми даними і вже не є винним.

Реорганізація шляхом злиття та перетворення КП та ДКП міських кінотеатрів

Перша реорганізація відповідних державних комунальних та комунальних підприємств відбулася протягом 2007 – 2019 років.

КП «Київкінофільм» було створено рішенням Київської міської ради від 26.04.2007 № 450/1111 «Про комунальне підприємство виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) «Київкінофільм» шляхом злиття існуючих тоді 19 комунальних та державних комунальних підприємств згідно з переліком, зазначеним у додатку 1 до цього рішення, і підпорядковувалося Головному управлінню культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). На його виконання було прийнято розпорядження Київської міської державної адміністрації № 688 від 12.06.2007 за підписом голови Леоніда Черновецького про вжиття організаційно-правових заходів з його створення. Пізніше до цього рішення Київради вносилися зміни і доповнення її рішеннями від 23 червня 2011 року, 12 липня 2012 року та 22 червня 2017 року. Внаслідок таких змін у складі залишилося усього 10 закладів культури – 9 кінотеатрів та Київська міська відеотека.

Згідно з розпорядженням Київського міського голови від 28.01 2016 року № 59 директором КП «Київкінофільм» з 1 лютого  2016 року на контрактній основі був призначений Денис Владиславович Хомич, який став переможцем конкурсу на цю посаду 23 грудня 2015 року.

З метою приведення статутів комунальних підприємств територіальної громади міста Києва, основною діяльністю яких є діяльність у сфері культури, у відповідність до законодавства Київська міська рада рішенням від 12.11.2019 № 29/7602 внесла зокрема зміни до Статуту КП «Київкінофільм», виклавши його у новій редакції. Цей Статут КП «Київкінофільм» став останнім і був чинним до 02.03.2023.

Перейменування КП «Київкінофільм» у КП «Київський культурний кластер»

Наступний на цей час кроком у сфері кінематографії міста стала його трансформація.

02 березня 2023 року рішенням Київської міської ради ІХ скликання № 6039/6080 КП «Київкінофільм» (код ЄДРПОУ 35531906) було перейменовано на КП «Київський культурний кластер» (КП «ККК») і затверджено його Статут у новій редакції (пункти 1 та 2 цього рішення). Новоутворене КП підпорядковано Головному управлінню культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Виконавчому органу Київської міської ради доручено без визначення у рішенні термін привести свої акти у відповідність до цього рішення та забезпечити здійснення організаційно-правових заходів на виконання пункту 1 зазначеного рішення (пункт 3 цього рішення). У Статуті його місцезнаходження визначено за адресою: бульв. Тараса Шевченка, 3, м. Київ, 01024 (пункт 1.8 частини І цього Статуту). Згідно з Статутом КП «ККК» воно визнано правонаступником майна, прав та обов’язків 16 кінотеатрів, які протягом 2007-2017 років за рішеннями Київської міської ради увійшли до його складу шляхом реорганізації відповідних окремих комунальних підприємств (пункт 1.2 частини І цього Статуту). Згідно з Статутом КП «ККК» воно визнано правонаступником майна, прав та обов’язків 16 кінотеатрів, які протягом 2007-2017 років за рішеннями Київської міської ради увійшли до його складу шляхом реорганізації відповідних окремих комунальних підприємств (пункт 1.2 частини І цього Статуту). Надаю зазначений у ньому їх перелік: 8 дитячих спеціалізованих кінотеатрів – «Єреван», «Алмаз», «Старт», «Факел», «ім. Чапаєва», «Пролісок», «Промінь», «Салют», колишнє державне комунальне підприємство «Київська міська відеотека» та 7 інших кінотеатрів – «Молодіжний», «Братислава», «Київська Русь», «Лейпциг», «Загреб», «ім. Т. Шевченка» і «Екран».

Лише 12 травня поточного року за цим кодом в ЄДРПОУ КП «ККК» було зареєстровано і його керівником без конкурсу став колишній директор КП «Київкінофільм» Денис Хомич. З дати рішення про таке перейменування міською виконавчою владою не вжито інших таких заходів на виконання зазначеного рішення Київської міської ради.

Реорганізація ДКП кінотеатр Краків шляхом перетворення у КП «ЄКЦ Краків

Рішенням Київради від 12 грудня 2016 року № 587/1591 «Про реорганізацію державного комунального підприємства кінотеатру «Краків» зазначене підприємство було реорганізоване (код ЄДРПОУ 14294057) шляхом перетворення у комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Європейський культурний центр Краків» (КП «ЄКЦ Краків») (пункт 1 цього рішення). КП Краків» став правонаступником майна, всіх прав і обов’язків державного комунального підприємства «Кінотеатр Краків» (пункт 2 цього рішення та пункт 1.2 частини І його Статуту). З 31 січня 2017 року це рішення Київради набуло чинності шляхом відповідної публікації у газеті Київської міської ради «Хрещатик».

У затвердженому розпорядженням КМДА від 30 серпня 2017 року № 1050 Статуті підприємства зазначено його місцезнаходження за адресою: вул. Русанівська набережна, 12, м. Київ, 02154 (пункт 1.7 частини І цього Статуту).

Незаконне використання комунальним підприємством «Київський культурний кластер» будівлі колишнього кінотеатру «Краків»

З 23 травня 2016 року цілісний майновий комплекс (ЦМК) державного комунального підприємства кінотеатру «Краків» був переданий від ТОВ «Муніципальний театр «Київ» на баланс вже колишнього КП «Київкінофільм» на підставі підписання ними та департаментом культури КМДА акту його приймання-передачі, який після цього став розпорядником бюджетних коштів на його утримання і був стороною щодо фінансування як замовник проведення у цій будівлі з 2018 року робіт з її капітального ремонту. До переліку майна, що входило до складу цього ЦМК, було включено будівлю колишнього кінотеатру. З цієї дати ця будівля знаходилася на його балансі до дати 02.03.2023, тобто протягом 7 років. 02 травня 2018 року була здійснена державна реєстрація припинення цієї юридичної особи в результаті її реорганізації з внесенням відповідної зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб.

Згідно з розпорядженням КМДА від 30 серпня 2017 року за № 1050 у передавальному балансі мало було бути визначено майно державного комунального підприємства кінотеатру «Краків», яке переходить до нового комунального підприємства.

Розпорядженням КМДА від 04 квітня 2018 року № 552 за результатами інвентаризації цього майна затверджено передавальний акт державного комунального підприємства кінотеатру «Краків» (ЄДРПОУ 14294057) про необоротні та оборотні активи за нульовим принципом без передачі будівлі колишнього кінотеатру комунальному підприємству «ЄКЦ Краків». Тобто ЦМК зникає і тепер головним майном у подальшій боротьбі за нього стає ця будівля.

Таким чином будівля колишнього кінотеатру протягом 23 травня 2016 року – 01 березня 2023 року знаходилася на балансі колишнього КП «Київкінофільм». Справедливо виникає запитання – як новоутворене КП «Київський культурний кластер» міг складати з ТОВ «Ж.О.К.» акти прийому-передачі ремонтних робіт, коли саме його попередник був замовником проведення цих робіт.

07 травня 2018 року була здійснена державна реєстрація створення цієї юридичної особи в результаті зазначеного перетворення з внесенням відповідної зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб.

На цей час маємо дивну ситуацію – створено нове комунальне підприємство, його місцезнаходження визнано за адресою будівлі колишнього кінотеатру і протягом серпня 2017 – 01 березня 2023 років під різними причинами її йому не було передано. Разом з тим питання визначення його балансоутримувача згідно з чинним законодавством є актуальним і на цей час ні департамент культури КМДА, ні КП «ККК» здається не збираються його вирішувати належним чином.

Висновок за результатами наведених актів законодавства та позицію ОСН «КМ «Русанівка»

Київською міською радою прийняті у 2016 та 2023 роках різні рішення у сфері культури з цього питання і вони стосуються різних комунальних підприємств. Тому поява такого напису та інші дії КП «Київський культурний кластер» є безпосереднім порушенням ним цих рішень Київради та КМДА щодо управління майном колишнього державного комунального підприємства кінотеатру «Краків». Тобто наведений вище аналіз дій влади з створення цих комунальних підприємств дозволяє дійти до чіткого висновку – з травня 2023 року комунальним підприємством «Київський культурний кластер» відбулося незаконне використання будівлі колишнього кінотеатру «Краків» і здійснення своєї статутної діяльності у ній. Відповідно призначення адміністраторів кінотеатру «Краків» у структурі новоутвореного комунального підприємства, відкриття ним 03 червня поточного року і подальше здійснення протягом червня поточного року культурних заходів, укладання цим комунальним підприємством договорів на надання ним відповідних послуг з суб’єктами культурної діяльності і отриманням коштів від проведення культурних заходів на їх підставі є незаконним.

ОСН «КМ «Русанівка» виступає за дотримання зазначених рішень Київради та КМДА в повному обсязі і вжиття міською виконавчою владою відповідних дій з їх виконання.

Про можливе визначення дій міських посадовців відповідно до норм Кримінального кодексу України

Зараз ми бачимо фактичне захоплення протягом квітня – травня 2023 року у незаконний спосіб комунальним підприємством «Київський культурний кластер» будівлі колишнього кінотеатру «Краків» і витиснення з нього іншого комунального підприємства «Європейський культурний центр Краків», який мав там розміщуватися і здійснювати свою статутну діяльність. Ці дії міських посадовців можуть підпасти під дію норм Кримінального кодексу України, з якого зроблю такий витяг.

«Стаття 364. Зловживання владою або службовим становищем

Зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне, з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для самої себе чи іншої фізичної або юридичної особи, використання службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, якщо воно завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб, –

карається арештом на строк до шести місяців або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, із штрафом від двохсот п’ятдесяти до семисот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Те саме діяння, якщо воно спричинило тяжкі наслідки, –

карається позбавленням волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, зі штрафом від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

{Частину третю статті 364 виключено на підставі Закону № 746-VII від 21.02.2014 }

Примітка. 1. Службовими особами у статтях 364, 368, 368 – 5, 369 цього Кодексу є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також обіймають постійно чи тимчасово в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на державних чи комунальних підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною особою підприємства, установи, організації, судом або законом.

Для цілей статей 364, 368, 368 – 5, 369 цього Кодексу до державних та комунальних підприємств прирівнюються юридичні особи, у статутному фонді яких відповідно державна чи комунальна частка перевищує 50 відсотків або становить величину, що забезпечує державі чи територіальній громаді право вирішального впливу на господарську діяльність такого підприємства.

Службовими особами також визнаються посадові особи іноземних держав (особи, які обіймають посади в законодавчому, виконавчому або судовому органі іноземної держави, у тому числі присяжні засідателі, інші особи, які здійснюють функції держави для іноземної держави, зокрема для державного органу або державного підприємства), а також іноземні третейські судді, особи, уповноважені вирішувати цивільні, комерційні або трудові спори в іноземних державах у порядку, альтернативному судовому, посадові особи міжнародних організацій (працівники міжнародної організації чи будь-які інші особи, уповноважені такою організацією діяти від її імені), члени міжнародних парламентських асамблей, учасником яких є Україна, та судді і посадові особи міжнародних судів.

Істотною шкодою у статтях 364, 364 – 1, 365, 365 – 2, 367 вважається така шкода, яка в сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Тяжкими наслідками у статтях 364-367 вважаються такі наслідки, які у двісті п’ятдесят і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

{Стаття 364 із змінами, внесеними згідно із Законами № 270-VI від 15.04.2008 , № 1508-VI від 11.06.2009 – зміни по Закону № 1508-VI втратили чинність на підставі Закону № 2808-VI від 21.12.2010 ; в редакції Закону № 3207-VI від 07.04.2011 ; із змінами, внесеними згідно із Законами № 222-VII від 18.04.2013 , № 746-VII від 21.02.2014 , № 1261-VII від 13.05.2014 , № 770-VIII від 10.11.2015 , № 263-IX від 31.10.2019 }.».

Рішення Громадської ради при Дніпровській РДА за результатом обговорення цього питання на її засіданні

07 червня 2023 року відбулося обговорення цього питання на засіданні Громадської ради при Дніпровській РДА за участі запрошених осіб і мене зокрема як секретаря ОСН «КМ «Русанівка». Воно було включено до порядку денного її засідання другим питанням і я на ньому виступав з доповіддю.

За результатами цього засідання Громадської ради при Дніпровській РДА складено його протокол № 20 і він розміщений 13 червня поточного року у підрозділі Громадська рада розділу Адміністрація Інтернет-порталу райдержадміністрації для ознайомлення користувачами Всемережжя. Протокол самого засідання складений на 6 арк. Мій матеріал до виступу з цього питання включений до додатку 2 до цього протоколу її засідання загальним обсягом 4 стор.

Розгляд другого питання порядку денного був дещо складним для присутніх членів Громадської ради, оскільки потребував знань відповідних актів законодавства у сфері культури. Мною та директором КП «Європейський культурний центр «Краків» Оксаною Абрашековою були надані відповідні пояснення і за результатом його обговорення прийняті 5 таких рішень:

«1. Громадська рада при Дніпровській районній в місті Києві державній адміністрації вимагає від Київської міської військової адміністрації та Київського міського голови проведення фахової (будівельної) експертизи даху будівлі колишнього кінотеатру «Краків» для забезпечення її безаварійної експлуатації.

2. Рекомендувати Київській міській військовій адміністрації, Київському міському голові, Департаменту культури Київської міської державної адміністрації, Комунальному підприємству «Київський культурний кластер» діяти у відповідності до попередніх рішень Київської міської ради від 12 грудня 2016 року № 587/1591 «Про реорганізацію державного комунального підприємства кінотеатру «Краків», розпорядження КМДА від 30 серпня 2017 року № 1050 «Про організаційно-правові заходи, пов’язані з виконанням рішення Київської міської ради від 12 грудня 2016 року № 587/1591 «Про реорганізацію державного комунального підприємства кінотеатру Краків» та рішення Київської міської ради від 02 березня 2023 року № 6039/6080 «Про перейменування комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) «Київкінофільм».

3. Рекомендувала Київській міській військовій адміністрації, Київському міському голові, департаменту культури Київської міської державної адміністрації визначитися з передачею будівлі колишнього кінотеатру «Краків» комунальному підприємству «ЄКЦ «Краків» і надати всі умови для початку у цій будівлі ним своєї культурно-мистецької діяльності після її відкриття у встановленому законодавством порядку.

4. Рекомендувати КП «ЄКЦ Краків» подати позов до суду стосовно дій Департаменту культури КМДА та КП «Київський культурний кластер» (до 02.03.2023 КП «Кінофільм») з незаконного використання цим комунальним підприємством будівлі колишнього кінотеатру «Краків».

5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника голови Громадської ради при Дніпровській районній в місті Києві державній адміністрації Ірину Ковальчук.».

Зазначені рішення спрямовані на забезпечення безпеки відвідувачів будівлі, дотримання міською владою вимог зазначених актів законодавства і окремо на підтримку КП «ЄКЦ Краків» з цього питання.

Про обговорення на засіданні ОСН «КМ «Русанівка» 15 червня 2023 року розгляду цього питання на засіданні Громадської ради при Дніпровській РДА

15 червня 2023 року на засіданні ОСН «КМ «Русанівка» було обговорено ситуація з незаконним використанням комунальним підприємством «Київський культурний кластер» будівлі колишнього кінотеатру «Краків» і позитивно підтримана моя участь у ньому як її секретар.

На ньому були прийняті такі два рішення:

1) підтримати дії ОСН «КМ «Русанівка» з реагування на появу зазначеного напису на фасаді будинку колишнього кінотеатру «Краків» та викладені у ньому пропозиції;
2) доручити керівнику Нєстєркову А. Є. та секретарю Чунаєву О. Е. здійснювати контроль стану ситуації з продовженням використання комунальним підприємством «Київкульткластер» будівлі колишнього кінотеатру «Краків» і вживати у разі необхідності дії щодо дотримання міською виконавчою владою рішень Київради від 12 грудня 2016 року № 587/1591 і від 02 березня 2023 року № 6039/6080 та розпорядження КМДА від 30 серпня 2017 року № 1050 з врахуванням прийнятих на засіданні Громадської ради при Дніпровській РДА 07 червня поточного року 5-и рішень (протокол № 20).

Така наша співпраця з нею стане запорукою подальших ефективних прикладів участі громадськості у вирішенні питань, кажучи бюрократичною мовою, місцевого значення, що рано чи пізно примусить владу їх враховувати у своїй діяльності, зокрема у сфері культури. Поки що міська влада в особах департаменту культи КМДА та цього комунального підприємства продовжує порушувати чинне законодавство і наша боротьба має тривати до остаточного вирішення цього питання відповідно до його вимог із задоволення культурних потреб русанівців.

Олександр Чунаєв,
секретар та головний редактор ОСН «КМ «Русанівка»