Про виникнення можливої надзвичайної ситуації внаслідок регулярного протікання даху будівлі колишнього кінотеатру «Краків»
21.08.2023
І. Про проведення перевірки стану протікання даху цієї будівлі міськими посадовцями та виконавцями ремонтних робіт
Ці протікання розпочалися ще з 2019 року після проведення першим виконавцем робіт ТОВ «Інтеграл Буд Стандарт» так званого ремонту зазначеного даху, що не було взагалі передбачено проектною документацією і здійснено в порушення будівельних нормативних документів. Увесь цей час і замовник робіт КП «Київкінофільм» і департамент культури Київської міської державної адміністрації (КМДА) замовчували цю проблему, хоча публічно їм неодноразово задавалися питання про це.
Лише через 5 років на виконання положень 3-х договорів підряду № Т-99/18 від 02.08.2018, № Т-48/20 від 28.02.2020 та №70/21 від 11.10.2021 була створена комісія з 6 осіб: головного інженеру та юриста КП «Київкульткластер», особи із здійснення технічного нагляду за проведенням ремонтних робіт, виконавців робіт ТОВ «Інтеграл Буд Стандарт» і ТОВ «Ж. О. К.» для проведення перевірки стану даху та стелі під ним цієї будівлі. Зокрема ними під час огляду підвісної стелі у великій залі будівлі було виявлено крапельне просочування води, змішаної з домішками непрозорого кольору. Такі виділення вологи проявляється при високій зовнішній температурі повітря. За результатом цієї перевірки було укладено та підписано Акт про усунення виявлених недоліків (дефектів) від 01 серпня 2023 року, яким визначений строк на їх усунення до 1 вересня поточного року.
Тим самим підтверджено фактичне затікання даху будівлі і насправді косметичними діями зазначене затікання не може бути усунено, оскільки першим виконавцем робіт була порушена технологія проведення будівельних робіт на її даху.
ІІ. Про протікання даху цієї будівлі : незаконні ремонтні роботи, відсутність заходів з його припинення і загроза виникнення надзвичайної ситуації
У листопаді – грудні 2018 року перший виконавець робіт ТОВ «Інтеграл Буд Стандарт» провів непередбачені проектною документацією і в порушення будівельних нормативних документів під час початку ремонтних робіт цієї будівлі роботи на її даху. Виконавця робіт навіть не зупинили несприятливі погодні умови у цей час пори року. Спочатку ним на дах будівлі була укладення шар мінеральної вати у відкритому стані без будь-якого захисту від таких явищ, яка потім намокла після випадіння на неї снігу, і вже на мокру вату був залитий шар бетону з товщиною місцями від 10 до 18 см. На нього виконавцем робіт наступним етапом було укладено руберойд і встановлені флюсарки для висихання цієї вати. Після цього дах будівлі почав постійно текти і виконавець робіт пояснював замовнику робіт комунальному підприємства «Київкінофільм», керівникам Київської міської держаної адміністрації і її структурного підрозділу – Департаменту культури та керівнику комунального підприємства «Європейський культурний центр Краків» (КП «ЄКЦ Краків») його тимчасовим характером і потім його припиненням у подальшому. Цього не відбулося і тим самим розпочалися процеси замокання металевих та залізобетонних конструкцій будівлі під нею і їх відповідна корозія, які продовжуються до цього часу.
КП «Київкінофільм» так і не вжив заходів для припинення цих процесів ні під час проведення ремонтних робіт протягом листопада 2018 року – грудня 2021 року, ні після їх завершення. Рішенням Київради 02 березня 2023 року воно було перейменовано у нове комунальне підприємство «Київський культурний кластер» і воно також нічого не робить щодо їх припинення.
За інформацією директора КП «ЄКЦ Краків» Оксани Абрашекової ситуацію погіршує ще й наявність на даху 5 антен мобільних провайдерів загальною вагою 2.5 тонни і обладнання всередині будівлі над сценою її великої зали вагою від до 9 до 14 тонн.
Таким чином маємо значне перевантаження на існуючі конструкції будівлі – як її даху, так і стелі будівлі під ним – за результатом проведення робіт з капітального ремонту зазначеної будівлі. Тобто такими діями 2-х виконавців ремонтних робіт – ТОВ «Інтеграл Буд Стандарт» та ТОВ «Ж. О. К.» порушена безпека вже самої будівлі і вони з часом можуть призвести навіть до надзвичайної ситуації – обрушення будівлі з людським жертвами, якщо на той момент там будуть проводитися культурні заходи.
За такої загрозливої ситуації справедливо викликає сумнів щодо усунення всього за місяць цього протікання, адже насправді для замилювання очей цією комісією можуть бути лиши вжиті косметичні заходи. У будь-якому разі дочекаємося терміну виконання цього Акту і ще раз обговоримо так звану ефективність проведення зазначених у ньому робіт з усунення виявлених під час перевірки недоліків (дефектів).
Повне усунення зазначеного протікання потребуватиме набагато серйозніших та триваліших за часом робіт і вони визначені у рекомендаціях звіту про технічне обстеження конструкцій покриття будівлі від 11 січня 2019 року, яке було оперативно проведено на початку ремонтних робіт ТОВ «Декарт груп» (директор та відповідальний виконавець Цабак О. В.). Виконавцем роботи з складання цього звіту для усунення негативних наслідків робіт на даху будівлі пропонувалося наступне – розібрати покрівлю до плит покриття та виконати ефективну конструкцію з мінімальною вагою, що дозволить зменшити навантаження на існуючі конструкції навіть з влаштуванням сонячних батарей (розділ 4. Висновки та рекомендації, пункт 22, стор. 24 та 26 звіту). Окрім того, для ремонту місць залізобетонних елементів з відшарованим бетоном, його сколками, оголенням арматури ТОВ «Декарт груп» пропонувало виконавцю ремонтних робіт 2 варіанти ремонту – сумішами Ceresit та Sika (додаток 2. Варіанти ремонту та підсилення конструкцій, стор. 35-37 звіту). Копія звіту додається. Ці пропозиції підготовлені фахівцем з таких робіт і вони спираються на професійний підхід з їх оцінювання.
Тривале ігнорування владою цих рекомендацій звіту наводить на думку, що вони їх не влаштовували і тому ними свідомо ігнорувалися. А громадськість навпаки буде бити вже у набат і вимагати від них вжиття зазначених заходів з припинення назавжди цього протікання та недопущення у майбутньому можливої надзвичайної ситуації.
ІІІ. Про позицію та реакцію ОСН «Комітет мікрорайону «Русанівка» на загрозу виникнення надзвичайної ситуації
Для нас є неприйнятною такий результат з проведення капітального ремонту цієї будівлі, який створює безпосередню загрозу виникнення надзвичайної ситуації при її експлуатації новим комунальним підприємством «Київський культурний кластер» і несе небезпеку життю та здоров’ю її відвідувачам. ОСН «КМ «Русанівка» стурбований такою ситуацією і вона зокрема обговорювалося на нашому засіданні 13 липня 2023 року.
За результатами її обговорення на цьому засіданні ми виступаємо за вжиття Головним управлінням Державної служби надзвичайних ситуацій України у м. Києві в межах своєї компетенції відповідних заходів реагування на цю ситуацію і сподіваємося на підтримку нашого звернення у її вирішенні в інтересах русанівців.
ОСН «КМ «Русанівка» вважає необхідним зробити проведення цих заходів відкритим та прозорим для русанівців і виступає за залучення наших представників до їх проведення.
Зазначена ситуація визначається 3-ма актами національного та міського законодавства з надзвичайних ситуацій – Кодекс цивільного захисту України, Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві.
Надаю витяг з цих Положень.
Основними завданнями ДСНС зокрема є:
– реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, …;
– здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, …; … (пункт 3, підпункти 1, 2 Положення).
ДСНС відповідно до покладених на нього завдань
– організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах … цивільного захисту … місцевими держадміністраціями, … органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання;
– складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту …, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров’ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, … експлуатації будівель, об’єктів, споруд, … (пункт 4, підпункти 39, 48 Положення).
Основними завданнями ГУ ДСНС у м. Києві на відповідній території зокрема є:
– реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, …;
– здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, …; … (пункт 3, абзаци перший – другий Положення)
ГУ ДСНС у м. Києві відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території:
– організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання;
– складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, …, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров’ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, … експлуатації будівель, об’єктів, споруд, … (пункт 4, підпункти 27, 35 Положення).
З метою запобігання виникненню надзвичайної ситуації у будівлі колишнього кінотеатру «Краків» на підставі норм зазначених актів законодавства ОСН «КМ «Русанівка» звернувся до ГУ ДСНС у м. Києві з проханням розглянути ситуацію щодо виникнення такої загрози і вжити такі заходи:
– здійснити передбачені зазначеними актами законодавства з надзвичайних ситуацій заходи реагування;
– залучити представників ОСН «КМ «Русанівка» до їх проведення для забезпечення прозорості здійснення цих заходів (лист від 14.08.2023 № 23).
До нашого листа ми додали копію цього звіту на 50 арк.
За виникненням загрозливої ситуації з станом даху будівлі справедливо викликає сумнів щодо можливості реального усунення цього протікання, адже насправді для замилювання очей у такий строк можуть бути лиши вжиті косметичні заходи. У будь-якому разі дочекаємося терміну виконання цього Акту і ще раз обговоримо так звану ефективність проведення зазначених у ньому робіт з усунення виявлених під час перевірки недоліків (дефектів).
У звіті про технічне обстеження конструкцій покриття будівлі від 11 січня 2019 року надані конкретні рекомендації з демонтажу укладених першим виконавцем робіт матеріалів до плит укриття та укладання нової конструкції даху будівлі. Хочеться сподіватися, що міські надзвичайникі врахують їх при проведенні повноцінної перевірки його стану і напрацюванні за її результатом своїх професійних дій. Ще раз наголошуємо, що міській владі та комунальному підприємству «Київкульткластер» гратися з небезпекою відвідувачів культурних заходів у цій будівлі неприпустимо.
Про результати розгляду нашого листа до ГУ ДСНС у м. Києві і виконання Акту щодо усунення виявлених недоліків (дефектів) від 01 серпня 2023 року будемо повідомляти користувачів Всемережжя на нашому вебсайті і членів групи Фейсбуку «Громадська платформа Русанівки» та інших груп цієї мережі у разі потреби.
Олександр Чунаєв,
головний редактор вебсайту та секретар ОСН «КМ «Русанівка»