Main menu:

Про незаконне розміщення на Русанівці кав’ярні «Кавка» впритул до трансформаторні підстанції і дії ОСН «КМ «Русанівка» в підтримку її демонтажу

 

13.04.2024

Об’єктом чергової уваги ОСН «КМ «Русанівка стала ситуація з розміщення на території мікрорайону у 2023 році тимчасової споруди (ТС) або павільйону кав’ярні «Кавка» впритул до трансформаторної підстанції (ТП) (на відстані 50 см.), що викликало обурення мешканців одного з житлових будинків нашого мікрорайону – об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ). ТП є капітальною спорудою, яка забезпечує постачання електроенергії до кількох житлових будинків на Русанівському бульварі. Підставою для опрацювання нами цієї ситуації стало звернення голови правління цього ОСББ Світлани Задорожної до нас від 05 лютого 2024 року з проханням допомогти перенести незаконне розташування цієї кав’ярні з існуючого місця у визначене дозвільними документами інше місце, яке виявило її існування вже досить тривалий час.

Зразу наголошую, що назву ОСББ, нумерацію та місце розташування ТП не вказую у статті заради забезпечення безпеки русанівців від обстрілів рашки.

І. Історія незаконного встановлення тимчасових споруд впритул до ТП

З 2005 року розпочинається історія незаконних дій їх власника фізичної особи – підприємця, жителя м. Одеси Макарука Валерія Олександровича (м. Одеса, вул. Тіниста, 9/12, квар. 425). Спочатку він в порушення законодавства встановив поруч з ТП об’єкт підприємницької діяльності – пункт прийому вторинної сировини, а пізніше змінив на споруду з іншим функціональним призначенням. Мешканці прилеглих до нього житлових будинків зверталися до органів влади про демонтаж цього пункту, але міська влада їх не чула протягом багатьох років.

06 листопада 2023 року близько 23 год. вночі ним була встановлена незважаючи на обурення русанівців тимчасова споруда цієї кав’ярні. Ще один цікавий факт – на наступний день 07 листопада 2023 року інспектор комунального підприємства «Київблагоустрій» КМДА А. Козак перевірив цю ТС і розмістив на ній припис № 2330666, у якому ним було запропоновано власнику павільйону усунути порушення шляхом надання дозвільної документації на встановлення тимчасової споруди.

Незаконне розміщення цієї ТС з таким функціональним призначенням та зазначеною адресою у той день та подальша підприємницька діяльність відбулося при відсутності у власника відповідної дозвільної документації на її розміщення, адже ним чомусь постійно протягом травня – листопада 2023 року оформлювалися документи на місце розташування іншого за своїм призначенням об’єкту підприємницької діяльності – пункту прийому вторинної сировини за адресою: Русанівська набережна, 8/1. За цією адресою такий об’єкт там ніколи не знаходився і видані міською виконавчою владою власнику документи на його розміщення не відповідали дійсності. Площа павільйону становить 19,84 кв. м. Є запитання до визначення власником ТС цієї адреси, оскільки за наданою голові правління ОСББ Світлані Задорожній інформацією ЖЕД № 410 КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Дніпровського району м. Києва» у схемі прибудинкової території навколо зазначеного житлового будинку не зазначено місце розташування трансформаторної підстанції і відповідно незаконної прибудови ТС до ТП.

Протягом цього строку департамент містобудування та архітектури КМДА (Київмістобудування) щонайменше двічі укладав у 2023 році з ним договори пайової участі в утриманні об’єкта благоустрою за призначенням об’єкту саме як пункт вторсировини: від 16.05.2023 № 02553-23/23 з наданням інформаційного талону від 08.06.2023 на термін до 02.09.2023 та від 21.08.2023 № 02553-23/24 з наданням талону на термін дії до 02.12.2023.

Лише 16 лютого 2024 року Київмістобудування в особі заступниці директора – начальниці управління ландшафтної архітектури, комплексного благоустрою Світлани Липівської уклало з ним договір пайової участі в управління цього об’єкту благоустрою № 02553-24/26 на період з 3 березня до 1 червня поточного року. Згідно з ним власник ТС був зобов’язаний перерахувати пайовий внесок у сумі 1 650,45 грн. (одна тисяча шістсот п’ятдесят гривень сорок п’ять копійок) за зазначений період на умовах Договору в повній сумі протягом 10 днів від його дати. Тобто легітимізація незаконного встановлення нового об’єкту відбулася через понад 3 місця і сторони договору виходили з того, що відповідно до нього власнику ТС можна діяти начебто законно.

Тимчасова споруда цього пункту фактично діяла з 2005 року до 05 листопада 2023 року, а юридично до 15 лютого 2024 року. Сама зазначена кав’ярня діє з перервами до цього часу: з 06.11.2023 по 18.01.2024 працювала, з 19 січня по 02 лютого 2014 року не працювала і з 03 лютого поточного року знову почала працювати.

ІІ. Про звернення голови правління ОСББ Світлани Задорожної до органів влади з вирішення цієї ситуації та його результати

Після подій 06 та 07 листопада минулого року голова правління ОСББ Світлана Задорожна листом від 08.11.2023 № 02/22/2023 звернулася до міської виконавчої влади за отриманням інформації щодо стану виконання припису № 2330666 від 07.11.2023 і отримала відповідь департаменту територіального контролю міста Києва КМДА від 05.12.2023 № 064-5986. У ньому їй було повідомлено, згідно з автоматизованою системою даних комунального підприємства «Київблагоустрій» КМДА на припис департаменту надано копію договору пайової участі в утриманні об’єкту благоустрою між Київмістобудуванням та суб’єктом підприємницької діяльності від 21.08.2023 без зазначення його функціонального призначення. А пояснення тому доволі просте – договір стосувався діяльності … пункту вторинної сировини і зазначений департамент КМДА банально прикрив порушення Київмістобудування та його власника міського законодавства про розміщення тимчасових споруд.

На виконання доручення заступника голови КМДА Петра Пантелеєва від 27.12.2023 № З-13658 у Дніпровській районній в місті Києві державній адміністрації в межах компетенції було розглянуто лист Головного управління ДСНС України у м. Києві від 27.12.2023 № 71 01-8459/71 щодо звернення голови правління ОСББ Задорожної С. В. стосовно проведення перевірки дотримання правил безпеки при встановленні на Русанівці тимчасової споруди впритул до трансформаторної підстанції і направлено їй та ГУ ДСНС України у м. Києві відповідь від 16.01.2024 № 103-3-13658-87 за підписом заступника її голови Павла Бабія. У ній їм було повідомлено про укладання зазначеного договору пайової участі в утримання об’єкту благоустрою без визначення її функціонального призначення. Відповідь надана районною адміністрацією цим адресатам за формальним принципом без належного вивчення цієї ситуації і відповідних актів законодавства. Тим самим адміністрацією не було вжито необхідних дій з ініціювання припинення незаконної діяльності кав’ярні «Кавка» і ГУ ДСНС України у м. Києві була надана лише частково достовірна інформація.

За електронним зверненням голови правління ОСББ Світлани Задорожної до управління Держенергонагляду у м. Києві від 21.12.2023 зазначене управління звернулося з листом до оператора системи розподілу (ОСР) ПрАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ», яке є її власником, знаходиться на їх балансі та експлуатаційному обслуговувані, щодо дотримання власником цієї тимчасової споруди відповідних нормативно-правових актів, норм і правил. У відповідь на цей запит ОСР листом від 18.01.2024 повідомив це управління, що вирішення викладеного у зверненні питання потребує додаткового часу та зазначив про необхідність продовжити термін розгляду цього звернення. І першим кроком ПрАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» на його виконання стало припинення власником роботи зазначеної кав’ярні з 19 січня по 02 лютого поточного року.

За ініціативою управління фахівцями ОСР було здійснено позаплановий огляд ТП. За результатами його проведення ОСР склав відповідний акт та видав споживачу (власнику кав’ярні) акт-припис про порушення Правил охорони електричних мереж від 30.01.2024 з вимогою звільнити у встановлений 2-тижневий термін його охоронну зону від павільйону кав’ярні «Кавка». Замість його виконання її власник з 03 лютого поточного року відновив роботу цього закладу харчування і зазначений акт-припис ним не виконується до цього часу.

ІІІ. Про порушення сторонами договору № 02553-24/26 актів національного та міського законодавства і деякі можливі наслідки їх порушення

Київмістобудуванням при розгляді питання укладання відповідних договорів пайової участі на утримання об’єкту підприємницької діяльності з ФОП Макарук В. О. були проігноровані акти національного та міського законодавства, без врахування яких його не можна було так вирішувати.

Розпорядженням КМДА від 16.06.2015 № 585 затверджена Комплексна схема розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві. Згідно з переліком обмежень Комплексної схеми при визначенні їх місць розміщення від капітальних споруд мінімальна відстань ТС становить не менше 10 м., що не дотримано у цій ситуації власником кав’ярні. Департаменти КМДА в порушення Правил благоустрою міста Києва не дотрималися норм розміщення ТС для здійснення зазначеної діяльності у цій Комплексній схемі в частині її вимог та передбачених нею вимог містобудівельних обмежень.

Встановлення на місці розташування об’єкту електроенергетики цієї ТС є порушенням рішення Київради від 02.04.2015 № 317/1182 (із змінами, внесеними згідно з рішенням Київської міської ради № 959/1823 від 10.09.2015) «Про забезпечення недопущення самочинного будівництва та самовільного зайняття земельних ділянок». Зокрема на його виконання Київмістобудування не забезпечив недопущення незаконного будівництва та Департамент територіального контролю міста Києва як правонаступник зазначеного у рішенні Київради департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища КМДА – належного самоврядного контролю у сфері благоустрою з вжиттям відповідних заходів в межах своїх функціональних повноважень.

Згідно з ст. 27 «Про ринок електричної енергії» в охоронних зонах електричних мереж діють обмеження, передбачені Законом України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів» (частина 4).

Відповідно до ст. 32 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів» у межах охоронних зон об’єктів енергетики забороняється зокрема розміщати споруди іншого призначення на меншій відстані від елементів електричних мереж, ніж встановлена нормами (частина третя, абзац третій).

Згідно з Правилами охорони електричних мереж охоронні зони електричних мереж встановлюються за периметром трансформаторних підстанцій … на відстань 3 метри від … краю фундаменту неогородженої споруди і ця споруда як раз розмішена в межах цієї відстані (постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 р. № 1455 із змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 9 травня 2023 року N 457, частина 7, абзаци перший та тринадцятий).

Відповідно до Правил пожежної безпеки тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності … відповідно до затвердженого плану-схеми повинні розміщуватися на відстані не менше 10 м від інших будівель та споруд (наказ Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року із змінами по 01.03.2023, розділ ІІІ, частина 1, пункт 1.14)

Тим самим власником ТС кав’ярні «Кафка» порушені національні та міські акти законодавства у таких сферах – енергетики та охоронної зони електричних мереж, дотримання пожежної безпеки, благоустрою цієї території, розташування ТС згідно з міською Комплексною схемою їх розміщення – в частині регламентації відстані її встановлення до зазначеної ТП і самовільного зайняття цієї земельної ділянки, яка не передбачена для цього.

Така діяльність цієї кав’ярні може у будь-який момент призвести до можливої аварійної ситуації з припиненням наданням світла споживачам електроенергії, які заведені до зазначеної трансформаторної підстанції, що може мати для них непередбачувані наслідки. Також у разі її виникнення це може призвести до електротравматизму працівників та відвідувачів зазначеної кав’ярні. Крім того увесь цей час працівники та відвідувачі» кав’ярні «Кавка» отримують шкідливе для свого здоров’я електромагнітне опромінювання, що ігнорується її власником у здійсненні своєї підприємницької діяльності.

ІV. Про позицію та дії ОСН «КМ «Русанівка» з підтримки негайного демонтажу кав’ярні «Кавка»

ОСН «КМ «Русанівка» виступає за негайний демонтаж павільйону кав’ярні «Кавка», що дозволить припинити незаконне розміщення павільйону кав’ярні і здійснення її власником підприємницької діяльності, навести належний благоустрій на місці розташування трансформаторної підстанції та заспокоїть наших мешканців.

Зазначена ситуація розглядалася за участі голови правління ОСББ Світлани Задорожної до ОСН «КМ «Русанівка» на нашому засіданні 14 березня поточного рокзу і нами на її підтримку були прийняті відповідні рішення про звернення до низки адресатів з проханням посприяти вирішенню ними цієї ситуації в інтересах русанівців.

На виконання зазначених вище актів законодавства та рішення ОСН «КМ «Русанівка» від 14 березня 2024 року нами протягом 8 – 9 квітня поточного року були направлені керівникам міських органів влади та Дніпровського району міста такі звернення:

– начальнику управління Держенергонагляду у м. Києві Гриценку М. П. щодо вжиття передбачених законодавством про електричну енергію заходів із здійснення оператором системи розподілу ПрАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» демонтажу павільйону кав’ярні «Кавка» (від 04.04.2024 № 5);
– директору ПрАТ «ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ» щодо здійснення на виконання акту – припису від 30 січня 2024 року остаточного демонтажу павільйону кав’ярні «Кавка» (від 04.04.2024 №6);
– начальнику Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві Сергію Кривошликову щодо вжиття передбачених законодавством про пожежну безпеку дій з примушення власнику здійснити демонтаж незаконно розміщеної впритул до трансформаторної підстанції цієї кав’ярні (від 04.04.2024 №7);
– Київському міському голові Кличку В. В. щодо вжиття дій з примушення власнику здійснити демонтаж незаконно розміщеної впритул до трансформаторної підстанції цієї кав’ярні (від 05.04.2024 №8);
– в. о. першого заступника голови Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації Шевченко О. В. щодо вжиття дій з примушення власнику здійснити демонтаж незаконно розміщеної впритул до трансформаторної підстанції цієї кав’ярні (від 05.04.2024 №9)

Процес розгляду цими адресатами наших звернень розпочався і ми чекаємо їх реакцію на них. А поки що кав’ярня «Кавка» продовжує свою незаконну діяльність в порушення законодавства та відсутності дій зазначених органів влади з її припинення.

ОСН «КМ «Русанівка» здійснюватиме громадський контроль за вирішенням міською владою зазначеної ситуації в інтересах русанівців.

Про результати розгляду ними наших звернень та подальші події інформуватиму користувачів вебсайту ОСН «КМ «Русанівка» та членів групи «Громадська платформа Русанівки».

Олександр Чунаєв,
головний редактор вебсайту та секретар ОСН «КМ «Русанівка»