Про можливі дії влади з вирішення ситуації щодо проведення ремонтних робіт та управління комунальним підприємством
5.09.2019
Після проведення аналізу щодо ситуації з здійсненням ремонтних робіт у будівлі колишнього кінотеатру «Краків», яка викладена у статті “Про капітальний ремонт будівлі колишнього кінотеатру «Краків» і судовий розгляд його проведення”, виникає справедливе запитання – що робити для її принципового вирішення. На виконання по суті рішення Київради від 12 грудня 2016 року № 587/1591 «Про реорганізацію державного комунального підприємства кінотеатру «Краків» та розпорядження КМДА від 30.08.2017 № 1050 «Про організаційно-правові заходи, пов’язані з виконанням рішення Київської міської ради від 12 грудня 2016 року № 587/1591 «Про реорганізацію державного комунального підприємства кінотеатру «Краків».
- Комунальному підприємству «Європейський культурний центр «Краків» (далі – КП «ЄКЦ «Краків») надати повноваження визначених цими документами правонаступника майна, всіх прав і обов’язків реорганізованого державного комунального підприємства (ДКП) кінотеатру “Краків” шляхом передачі йому будівлі колишнього кінотеатру на його баланс, без чого неможливе його нормальне функціонування та виконання ним цих повноважень. Крім того, це дозволить його керівнику стати стороною з прийняття ремонтних робіт безпосередньо і таким чином впливати на хід їх проведення.
Це передбачено п. 2 рішення Київради від 12 грудня 2016 року N 587/1591 та підпунктом 2.2 розпорядження КМДА від 30.08.2017 № 1050, але розпорядженням КМДА затверджено лише сам передавальний акт державного комунального підприємства кінотеатру «Краків» (ЄДРПОУ 14294057) і про повноваження у ньому немає мови. Тобто, маємо порушення цим передавальним актом 2-х базових документів. У зазначених документах не містяться норми про зміну існуючого балансоутримувача і це дозволяє КП «Київкінофільм» утримувати цю будівлю на своєму балансі з прийняттям ним відповідних управлінських рішень.
- КМДА не приймала жодного рішення про вид ремонту цієї будівлі і фактично замість неї з цим визначився сам балансоутримувач – КП «Київкінофільм». Капітальний ремонт надає досить обмежені можливості для перебудови будівлі під потреби мультікультурного центру і здійснити таку перебудову можливе тільки зі здійсненням ремонтних робіт за категорією реконструкції, адже тоді можна вносити конструктивні зміни до цієї будівлі. Тому необхідне прийняте розпорядження КМДА про проведення реконструкції зазначеної будівлі.
- На цей час ми маємо проект капітального ремонту цієї будівлі, до якого проектантом постійно вносилися відповідні корегування. Ці креслення можна формально видати як виконання зазначених базових документів, але по суті згідно з ними відбувається відновлення кінотеатру з наданням йому досить обмежених культурних функцій, а саме продовження джазових вечірок на другому поверсі фойє будівлі і на її першому поверсі проведення малих театральних вистав на встановленій міні – сцені. У колишньому кінозалі заплановано встановлення кінематографічного обладнання та відновлення відповідної акустики, що фактично унеможливить проведення цих вистав. Сам великий зал можна буде також продовжувати використовувати під кінофестивалі та концерти. Тому проектантом має бути врешті-решт розроблено саме проект перебудови цієї будівлі під багатопрофільний мультікультурний центр за участі керівництва КП «ЄКЦ «Краків» і представлено громадськості мікрорайону для отримання уявлення про майбутній центр.
- Ремонтні роботи фактично проводяться у закритому від громадськості режимі і лише керівництво КП «ЄКЦ «Краків» за власною ініціативою активно займається контролем за їх проведенням. Тому вкрай необхідно запровадити щонайменш наказом департаменту культури КМДА механізм громадського контролю, який вже був надісланий до КМДА і до якого можна буде у разі потреби внести необхідні корективи.
- Статут КП «ЄКЦ «Краків» затверджений розпорядженням КМДА від 30.08.2017 № 1050 у досить стандартній для комунальних підприємств редакції. Але мистецькою громадськістю свого часу надавалися до КМДА пропозиції до його Статуту про створення при КП «ЄКЦ «Краків» Наглядової ради. Це був б важливий орган впливу на діяльність директора цього КП і навіть міг би стати пілотним проектом у запровадженні нових підходів до діяльності цього закладу культури, але така ініціатива викликала невдоволення виконавчої влади і ці пропозиції не були нею підтримані.
Надаю коротку довідку з опрацювання Київрадою відповідного рішення на виконання Закону України від 2 червня 2016 року № 1405-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об’єктами державної та комунальної власності» в частині створення наглядових рад. Історія цього питання висвітлена у статті “Не прошло и три года: в КГГА написали правила создания наблюдательных советов в столичных КП” на сайті Інтернет-видання «КиевВласть» (KV), але потребує доповнення до цієї історії.
Київрада ще 06 жовтня 2016 року за № 174/1178 прийняла рішення «Про організаційно-правові заходи щодо утворення наглядових рад комунальних підприємств територіальної громади міста Києва», але воно до цього часу так і не реалізовано. Це рішення тоді було підтримано 72 міськими депутатами. Оскільки департамент комунальної власності м. Києва з виконанням п. 1 цього рішення, то на підставі його звернень та рішення постійної комісії Київради з питань власності від 02.11.2017, Київрада прийняла рішення від 8 лютого 2018 року № 15/4079 про внесення відповідних змін до зазначеного рішення. Проект рішення Київради «Про деякі питання управління підприємствами, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Києва» підготовлено за дорученням від 17.07.2019 за № 08/231-2491/ПР і через 2 роки розглядався на засіданні цієї постійної комісії Київради 26 липня 2019 року, але питання не розглядалося і було перенесено на інше засідання. 15 серпня поточного року воно було включено до порядку денного, але знову не було розглянуто і перенесено на інше засідання (сторінки 20-21 протоколу засідання № 31/166. Таким чином питання відкладається і коли воно буде взагалі винесено на пленарне засідання самої Київради невідомо.
Але цей проект рішення Київради фактично стосується створення наглядових рад при комунальних підприємствах, які здійснюють господарську діяльність, і було б доцільно передбачити ньому можливість та специфіку створення таких рад при інших міських КП. Можливий ще один варіант – прийняття міськими депутатами окремого рішення для останніх підприємств з врахуванням їх специфіки їх діяльності. Прийняття міськими депутатами зазначеного рішення з врахуванням запропонованого підходу для усіх можливих комунальних підприємств комунальної форми власності стало б кроком до реалізації цієї ініціативи мистецької громадськості.
Ось такі дії необхідно здійснити для вирішення ситуації з проведення ремонтних робіт та управління комунальним підприємством «ЄКЦ «Краків» в цілому. Єдина різниця між ними полягає у тому, що останній крок затягнутий у часі, вимагає ініціативного підходу і потребує рішення Київради. А інші 4 з них мають здійснюватися міською виконавчою владою вже зараз для перебудови цієї будівлі саме під зазначені потреби і вони цілком реально можуть забезпечити її здійснення в інтересах русанівців.
Олександр Чунаєв,
головний редактор вебсайту ОСН «Комітет мікрорайону «Русанівка» м. Києва